الصفحة رقم 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
مشاهدة النتائج 1 الى 20 من 21

عنجليزي ده يا مرسي ..^ *

sacandary

في Topic عايز أتكلم فيه من زمان جداً فأنا وأنت and All of us كلنا يعني responsible عنه و أنا حاسس فعلاً أنه topic مش simple و لاننا بجد بجد في problem كبير جداً... All over the world دلوقتي بيهتموا لحاجة very important لكل الناس مش بس علشان هما بلاد high level و عندهم -hi Technology لا ده كمان علشان هما عايزين يبقوا عايزين from inside أنهم to lead the world و علي كدة هما مش أحسن مننا في حاجة every one have a lot of skills وwe must use it بس الـ problem فعلاً أننا شايفين أننا مش نستحق كده لان المشكلة في الـ government بتاعنا و أحنا لو قعدنا نـ depending علي الـ government في كل حاجة فعلاً مش هنتقدم في حاجة خالص ... believe me
    لازم كل واحد from inside يـ decide أنه he will be the change that he wants .. معايا ... otherwise احنا مش هنبقي developed country any way... معايا ...
    يبقي علشان نبقي بجد very effected to the other people ...لازم لازم لازم نكون قد الـ responsibility دي ... و أحب أقول example علي كده هو the Japanese people مع أنهم ابتدوا الـ development بتاعهم من حوالي fifty years - more or less بس أنا شايف أنهم قدروا فعلاً يحقووا results هائلة و العالم كله بقي بستخدم الـ products بتاعهم ...
    يا جماعة تصدقوا أني كنت بكلم my friend في America و قاللي أنا عايز اجي Egypt علشان أركب الـ Camel تصورا أنهم لسوا فاكرين أننا دولة لسة بنستخدم الـ Camel في الـ transportation ... بجد بجد بجد I can not believe اللي قاللوا ليا ده خالص ... بجد بجد I was shocked لما قال لي الكلام ده ...
    علشان كده أنا النهاردة بفكركوا أنكوا لازم لازم لازم أنتوا تكونوا الـ start و ما نستانش حد يقول لنا What to do & When to do ... يا رب تكونوا well understand للكلام اللي حبيت اوصلهلكوا و لو أي حد عنده اي comment انا هكون availble علي الـ internet from 8:00 to 90:00 pm
    I am waiting for your comments
    و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ...

انتهت القصة ... اه كده انتهت ... حد فهم حاجة .. أشك و لكن للاسف معظم الناس بقت بتتكلم كده ... تتكلم 10 كلمات منهم 3 عربي و 7 انجليزي ... طيب ليه ؟ مش عارف
    طالما اللغة فيها كلمات تفي بالغرض و مهياش مصطلحات علمية يبقي ليه نقول I see و ما نقلش انا فاهم مع ان فاهم ده من صميم اللغة و مش مصطلح علمي مستحدث علشان لو قلته ممكن يكون في ناس مش تفهمه ... ليه أقول I am waiting you و ماقلش أنا في انتظارك !!! و خد من ده أمثلة كثيرة جداً !!! والكلام اللي في اول التدوينة يفي بالغرض
    انا في أوقات كتير بستخدم اللغة الانجليزية في كلام انما لو كان فعلاً لمصطلحات علمية أو مواقع أجنبية أشير لها بس مش بستخدمها عمال علي بطال كده و خلاص !! و ساعات كمان بعمل شات بس بكون حريص أن استخدم اللغة العربية او الأنجليزية بس انما الفرانكوا اراب فأنا الصراحة مش برتاح له مع أني بعرف استخدمه كويس و بعتبره مسخ للغة بس ساعات بستخدمه في حدود ضيقة جداً و بحاول ابطله لانه مالوش فائدة ...

مجرد رأيي ..!
    مــــــــــودتـــى ...

dea041f6057f7fdfa0025feb01bd69cf

على البيضاء ثبتنا إلهي ، و من فتن السواد غداً أجرنا .

2. ...

ههههههههههههههههههههههtongue

طبعا الجواب واضح لاحظي غالبية اللى بتكلمون كذا مايعرف كيف يتكلم انجلش بحت يعنى مايكون محادثة ابد cheeky

فـ عشان كذا فاهم كم كلمة يدخلها معها rambo

وفيه بعض الناس عكس وبعض الاحيان تصير أنك تنسى الكلمة بالعربي فـ تقولها أنجلشtongue

ووبس ولكن بعض الناس فلها وصار كل شوي يخلطcheeky

الموت للعربيزي
    اقترح سجن و تغريم كل من يتكلم العربيزي

و دمت بود smile

يرجى رفع التوقيع في ركن مكسات لرفع الصور

http://myanimelist.net/profile/ssjathena

مشكورة اختي على طرح هذا الموضوع
    و هذا يسمونه التغريب
    يدخل مصطلحات انجليزية على كلام عربي
    و يلبس لباس غربي
    و يهاجر ووو
    c61d1db6d609f15455b15827b291cbff

سلام
    حقيقة موووووووووووت وانا اقرا افهم كلمة و1000 المشكلة اني ما فهمت الكلام العربي + انا ما اتقن الانجليزي جيدا
    عندنا لا توجد انجليزي بكثرة وان وجد احد يتقنها فهو يتكلمها قح لدينا هذه الظاهر في الفرنسية وانا لا احبذها احبذ ان يتكلم الفرد اللغة صافية لكي يزداد معرفة
    12631361_1673889796213191_208663654800155302_n

منورين اعزائي

لاعدمت طلتكم الحلوه

باقات من الجوري المعطره لكم

ماني عارف يعني
    ليش نستخدم لغة غيرنا ؟؟؟؟
    وهم اساسا مايستخدمون لغتنا
    صراحة احسه تافه اللي يكلم واحد عربي انجليزي شغل استعباط ده
    ههههههههههههه
    صراحة العنوان عجيييييب
    تسلميييين اختي تحياتي

..صآآرت هذه العآدآآت ..
    هى علآمة التحضر والتقدم ..
    وصرنآآ ..نترك القييم ..ونتبع التوآآفه والقشور ..
    لغتنآآ هي فخرنآآ وعزتنآآ ..وهى لغة القرآآن الكريم ..
    والآحرى بنآآ ..أن لآ نتبع سوآهآآ ..
    لمجرد التبآآهى ..

..ولقدضيعنآآ الكثير من موروثآتنآآ الحميدة ..
    فيآ حبذآ ..لو حآفظنآآ على لغتنآآ ..
    اللغة الآجمل ..والآرقى ..والأشمل ..

لآ ضرر أن نتعلم لغة الغير ..
    ونتكلم بعدة لغـآآت ..فهذآ شئ جميل ..
    لآكن الغير مقبول ..أن نخلط لغتنآآ بمفردآآت دخيلة ..
    ولغتنآآ أغنى لغآآت العآلم ..بمفرآدآتهآآ وعمقهآآ ..

لكل من مر من هنآ ..
    وترك بصمة ,.تفوح عطرآ ..
    يسسسسسسسسسسسلموو
    للمروور الرآآئع..
    والمشآآركة العذبة والكريمة..
    الف شكر وأمتنآآن ..

عندك حق
    انا مش بحب اتكلم الا العربى
    ولا اكتب على النت سوى العربى
    مش بحب الانجليزى المعرب دا
    هوا صحيح جميل اننا نعرف انجلزى وفرنسازى بس نستخدمه صح مش تغطى على اللغه الام العربية

موضوع جميل شكرا
    sigpic275958_1

4e2fa47cf5af22ad0c2d5d16524958df

عندك حق
    انا مش بحب اتكلم الا العربى
    ولا اكتب على النت سوى العربى
    مش بحب الانجليزى المعرب دا
    هوا صحيح جميل اننا نعرف انجلزى وفرنسازى بس نستخدمه صح مش تغطى على اللغه الام العربية

موضوع جميل شكرا

انا اتكلم عربي انجليزي
    شي عادي بس احسن يتكلم عربي لو تكلم انجليزي شي عادي يعني مافي مشكلة
    انجليزي مو كويس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

إقتباس الرسالة الأصلية كتبت بواسطة عبداللطيف trk مشاهدة المشاركة
    انا اتكلم عربي انجليزي
    شي عادي بس احسن يتكلم عربي لو تكلم انجليزي شي عادي يعني مافي مشكلة
    انجليزي مو كويس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    هاو دو يو دوز ؟ biggrin

إقتباس الرسالة الأصلية كتبت بواسطة ssjAthena مشاهدة المشاركة
    هاو دو يو دوز ؟ biggrin
    صراحة انا كيف افعلها سهلة جدا انا اتكلم عربي وبعدين انجليزي شفت كيف بسيطة
    يعني هيا كلها لغات عربي فرنسي افغاني انجليزي عادي اتكلم اللي يعجبك يعني عيب يتكلم عربي انجليزي لا مو عيب
    ومشكور على السؤال يا حلو

أنا مش بحب كده برده

إما أتكلم عربي أو إنجليزي بس مش أخلط بينهم زي كدهـ
    الوداع اصدقائي .. لن أنساكم أبداً تم الاستقالة ولن اعـُد للترجمة مرة آخرى بسبب ظروف لا تسمح لي بالمواصلة بتاتاً .. حاولتُ الإستمرار معكم دائماً مهما كانت الظروف ولـكن هذه المرة لم استطع فاعذروني . شكراً لكل اصدقائي d7om , pink berry , Nsnoos , Ṭ σ S H İ β Α , β7Я وبقية الأصدقاء و اعتذر لو نسيت أحد فأنا احبكم جميعاً .

احس اللي يتكلم كذا ماعنده هويه وانسان ناقص تبي تتكلم انقلش تكلم لكن ما تخلط اللغتين اعذروني لكن احسه متخلف من يتكلم كذا واللغه العربيه هي اللغه الوحيده اللي مفرداتها كثيره لا تكاد تحصى على قولتهم طب واختار المفرده اللي تبيها ربي كثر مفرداتها لاتروح تخلط لي انقلش وتقولي ماعرفت اعبر عن اللي فخاطري
    بدون توقيع

نو بروبلم ~

قبل كل شئ , تعلم اللغة العربية ... ولا يهم بأى لغة يتكلم .

شكرا على الطرح الجميل عجبني الموضوع بصراحة ^^بخصوص هذه الظاهرة وبكل صراحة انا ماشفت الكثير من هذه الحالات , (اتكلم على مستوى بلدي)
    لكن حتى ولو كان فيه او انا شفت , يبقى شي طبيعي بما انها من اسهل اللغات واطلقها لدى الكثير من الناس , على الأغلب 90% من سكان العالم تقدر تستخدمها
    فلذلك نحن ايظا استخدمناها , وحقيقتاً انا عن نفسي استخدم الكثير في مشاركاتي , طبعا ماأستخدمها الا في المصطلحات ^^ .
    اخيرا احب اقول انه ماهو شي ضار بالعكس شي جميل , ولكن فيه مثل معروفب اللهجة الخليجية يقول
    "الشي اذا زاد عن حده , أنقلب ضده".
    d181734916c6ff6772cc125f028d7a6d

الصفحة رقم 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

بيانات عن الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

عدد زوار الموضوع الآن 1 . (0 عضو و 1 ضيف)

المفضلات

collapse_40b قوانين المشاركة

• غير مصرّح لك بنشر موضوع جديد
  • غير مصرّح بالرد على المواضيع
  • غير مصرّح لك بإرفاق ملفات
  • غير مصرّح لك بتعديل مشاركاتك
  •  

مكسات على ايفون  مكسات على اندرويد  Rss  Facebook  Twitter