مشاهدة النتائج 1 الى 15 من 15

مهم/كيف تصنع انيمي بنفسك

طبعا الطريقة يمكن معروفة بالنسبة لكم بس حاولتوا تنفذوها؟ انا جربت مع نفسي لقيت صنع النيمي صعب وشاق بطريقة جامدة والطريقة عايزة حد غاوي ومتفرغ تماما من اي اشغال جانبية يعني بمعنى اصح تشتغل انيمي
    انا بقى بمساعدة البرامج البسيطة اللي عندي في الكمبيوتر واللي موجودة عندكم لقيت ان احنا نقدر نعمل انيمي بيها وان شاء الله بعد ما اخويا يخلص اختبارات هنالف قصة قصيرة انيمي ونفرجها لصحابنا
    المهم اكتشفت ان اقل مشهد بنشوفه في الكرتون ما بياخدش اقل من ساعة في صنعه (للمحترف السريع) فما بالكم بالبدائيين اللي زي حالتنا؟ ولعلمكم صنع الانيمي ده مش هيافة ولا حاجة ولا اللي بيعمله عقله صغير زي مالبعض مفكر لالالالالا ده من اصعب الصناعات ومحتاج عقل ذكي ونشط ومبدع وعنده ذوق
    يللا بقى اقولوكم انا هعمل انيمي ازاي
    الادوات:
    photoshop programme - image ready programme - windows movie maker
    وسكانر ومايك (مايكروفون) و ورق ابيض حلو وقلم والوان لو عايزين
    واللي عنده برامج بديلة بس بتؤدي نفس الوظيفة مش مشكلة
    المتطلبات: موهبة الرسم - تكون محضر قصة - عندك صبر - عندك حس رفيع - سناريو محبوك - تقدر تعمل اصوات عديدة

طبعا انتوا عارفين وظيفة كل برنامج ولا اقولها ؟ هقولها
    البرنامج الاول برنامج معالجة الصور واللي بيعمل خدع واعتقد انه غني عن التعريف والبرنامج التاني ده تبع الفوتوشوب (بينزل معاه في التثبيت) وده اللي بيعمل صور متحركة بصيغة
    gif
    والبرنامج التالت برنامج حلو اوي بيركب الصور على الاصوات والعكس وبيعمل فيديو كليبات وبيقسم المشاهد وغيرها من الميزات
    بصوا ما تهوش احنا هنعمل انيمي متحرك صوت وصورة مش صنم ارجو ان ماحدش يتوه عن الهدف الاصلي للموضوع
    هاتوا بقى ورقة وقلم وارسموا الشخصية بتاعتكم او اللي من تاليفكم
    عشان تخلوا الموضوع طبيعي مثلا انتوا عايزين الشخصية تدور راسها لازم تعملوا تدريج وحتة حتة وكل خطوة في صورة
    وادي المثال البسيط ده وده عبارة عن رسم كروكي لولد عايزه يحرك راسه
    making_1
    making_2
    making_3
    making_4
    making_5
    making_6
    هكمل بعد شويه

2. ...

بعد كده اسحبوا ورقكم على السكانر وهتستخدموا الفوتوشوب للتلوين لكن انا بقى مش هلون المثال اللي جيبتهلكم عشان الحكاية معروفة وانتوا ماشاء الله عليكوا اذكياء
    ملاحظة:لازم تراعوا مقاييس الصور اللي عملتوها (الطول والعرض فيهم كلهم موحد و ثابت ونسب الملامح تكون صحيحة) وتقدروا تتحكموا في الحكاية دي طبعا
    تحفظوا كل الصور دي في فولدر مستقل لوحده مش في فولدر فيه صور غير اللي عملتوها
    تفتحوا البرنامج التاني (اللي بعد الفوتوشوب اللي قلت عليه )
    افتحوا قايمة ملف او
    file
    واتبعوا الخطوات التالية
    import>folder as frames
    وهيظهر صندوق حواري وتختاروا الفولدر بتاعكم
    وفي الصورة اللي انتوا شايفنها دي:
    image ready pro2
    دي موجودة في البرنامج اختارواanimation
    واعملوا بلاي وكل صورة تقدروا تتحكموا في زمن تحركها من الجزء اللي تحت الصورة مكتوب
    0sec
    انتوا اختاروا (بالكليك يمين) الزمن اللي يعجبكم
    بعد كده اعملوا الخطوات الاتية
    file>save optimized as
    وتحفظوا الصورة وشوفوا المثال اللي انا جايبه يتحرك ازاي
    making_gif_image_ready
    بعد كده الخطوة الحاسمة افتحوا البرناج التالت (صانع الافلام) ودي صورة للبرنامج
    1517_1_full23
    اضغطوا على مكان الدايرة اللي تحت هتلاقوا شريط كبير وشريط تحت منه رفيع (الكبير للصور والمقاطع والرفيع للصوت)
    حطوا الصور(ملحوظة: الصور اللي هتتجاب هي الصور المتحركة اللي انتوا عملتوها ودي تجيبوها بالطريقة دي : كليك يمين في الفراغ الابيض اللي باين من الصورة اللي قدامكم واضغطوا استيراد) وبعد كده اضغطوا على (تسجيل) (الدايرة اللي فوق) وسجلوا صوتكم بالمايك واحفظوا التسجيل بعد ما تعملوا ايقاف وبعد كده الملف الصوتي هيبقى قدامكم في البرنامج (الفراغ الابيض الكبير اللي في الصورة)اضغطوا عليه ظغطة واحدة وافضلوا ضاغطين واسحبوا الملف وانتوا ظاغطين وحطوه في الشريط الرفيع (كانكم بتحطوه في مكانه او بتجيبوا فنجان وتحطوه على التربيظة) وبنفس الطريقة مع الصور وضبطوا الصوت مع الصورة بعد كده احفظوا الفيلم بالخطوات التالية
    file>save movie ملف>حفظ الفيلم
    هيحمل وبعدين يشتغل ملف فيديو عادي بصيغة
    WMA
    على برنامج
    windows media player
    كانه فيديو بالضبط
    ارجو ان تكون طريقتي عجبتكم ولو انها مملة شوية واكيد في طرق احسن بس انا بقولوكوا طريقتي واللي عنده احسن من كده يا ريت يفدنا
    باي

يااااااااااااااااي انا مش مصدأة ماشاءالله عليك انتا عبقري يا عزيزي كيوت فور ايفر smile
    بصراحة انا مش ماهرة في الرسم أوي ، بس البرنامج الموفي ميكر ده حاولت عليه كييتيييييييييير يعني مسلا حطيت حلأة من انيمي و حاولت أركب صوتي عليها لووووووووول لكن ما بيصيرش، ما بعرفش ليه بعد ما اسجل صوتي بيديني صوتي + الصوت الياباني لوووووول انا عايزة صوتي لوحدو بدون الياباني لووووووول ماعرفش ازييي !! و طريئتك حلوة أوي أوي و سهلة يعني الي يعرف يرسم حيأدر يعمل شخصية حئيئية بسهولة و بالعكس طريئتك حلوة و مش مملة smile
    متشكرة أوي أوي عزيزي كيوت فور ايفر على الموضوع الرائع الحلوو السوبر روعة ده يا عسل يا اشطة smile

شكرا يا خطيبة فوزي على المدح ده كله حقيقي انا مش عارف اشكرك ازاي وبعدين وانت بتتكلمي مصري تجنني ........اده ما كنتش اعرف انك شاطرة كده وعالعموم انت طول عمرك شاطرة وبلاحظ انك بتشاركي في مواضيعي باايجابية (يعني بتقراي الموضوع) ودي ميزة خطيرة وانت اللي اشطة وعسل ومربى كمان واحلى عضوة في المنتدى وعالعموم الموفي ميكر ده خطييييييييييير ولو مش عارفة فيه حاجة قوليلي لاني شاطر فيه

غمزه

احم احم احم ......................

.
    .
    .
    .
    .
    ..
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    ..
    .
    .
    .
    ..

..

.
    ..

...
    ......................
    .................................................. .......
    .................................................. ......................
    .................................................. ...............................

biggrin [Glow]شكراً شكراً شكراً [/Glow] و الله ما بعرف شو بدي قول الله يخليك لإلنا وللمنتدى إن شا الله يا cute4ever و الله عطول ليكني بنزل ال windows movie maker صراحة يعني انت راااااائع wink gooood gooood gooood

[Glow]shana[/Glow]
    attachment
    Try To FLY
    And Remember ME

ربنا يخليكي يا رب وما يحرمنيش منك ابدا وعالعموم في منتدى البرامج انا عامل موضوع عن الموفي ميكر يعني تقدري تنزليه منه ولو عندك سي دي يكون احسن

باباااااااا كوتيييييييييي

تجنن يا باباااااااا فعلا رهيب أوي أوي .

بس أنا ما بعرفش أستخدم هذي البرامج لوووووووول

مش مشكلة حتعلم تصدق إني أنا وفوكس إمبارح كنا بنتكلم في نفس الموضوع ؟؟؟؟؟

طلعت لنا يا بابا عشن تساعدنا شكرا شكرا أوي على المعلومات القيمه دي وبإذن الله أعملها بالمستقبل .
    e97816d490dd64753c5904874b98eee6

?Hey, sorry! Don’t cry, now! It’s all just a LIE, okay

إقتباس الرسالة الأصلية كتبت بواسطة cute4ever
    شكرا يا خطيبة فوزي على المدح ده كله حقيقي انا مش عارف اشكرك ازاي وبعدين وانت بتتكلمي مصري تجنني ........اده ما كنتش اعرف انك شاطرة كده وعالعموم انت طول عمرك شاطرة وبلاحظ انك بتشاركي في مواضيعي باايجابية (يعني بتقراي الموضوع) ودي ميزة خطيرة وانت اللي اشطة وعسل ومربى كمان واحلى عضوة في المنتدى وعالعموم الموفي ميكر ده خطييييييييييير ولو مش عارفة فيه حاجة قوليلي لاني شاطر فيه
    العفووو عزيزي كيوت فور ايفر smile انتا مواضيعاك كلها جنان و حلوة أوي علشان كدا انا بحب أأراها smile انا كويسة بالمصري متشكرة أوي أوي smile شهادة بعتز فيها smile ياااااي متشكرة أوي على المساعدة دانتا الي عسل أوي أوي smile

مشكور اخوي على الموضوع المفيد والرائع

بصراحة الموضوع مثل ما يقولون هايل و مدهش
    والله اني استفدت منه اشكرك من جديد

شحليلاتك خطيبة فوزي تتحجين مصري لوووووووووووووووول
    والله طايح عليج المصري يابنت انتي يا عسلاية.

متشكر يا جماعة واتمنى ان مواضيعي دايما تعجبكم وكون ان خطيبة فوزي معجبة بمواضيعي فده انا بعتبره شهادة كبيرة وفخر كبير لان راي خطيبة فوزي مهم اوي عندي والبنت ايس بنتي حبيبتي مغلباني كل شويه مش عايزة تروح المدرسة لما انا وامها هنتبرى منها ههههههههه(بهزر طبعا يا ريت لما اتجوز يبقى عندي بنت زيك) وشكرا ماريان على مشاركتك لانك عضوة متميزة

العفو أختي انت البتجنني ومنورة المنتدى دايماً ^__ gooood gooood gooood _______ gooood __________ gooood ______ gooood _______^

يسعدنا أن نمتلك أعضاء بمثل خبرتك صديقي

وأشكرك كثيرا على المعلومات القيمة وأقدر لك الوقت والجهد الذي بذلتة

وستبقى ظريفا ومحبوبا لمنتدانا الى الأبد

وشكرا جزيلا لك مجددا

صاحب السلسلة

هههههههه بابا كوتي لي لي يا بابا ؟؟؟ خلااص أنا بنتك ولا يهمك ما تجيبش وحده زيي عايزة أكون مميزة لوووووول

بس ما حدش بيكذب عليك مواضيعك كلها رووعه وتجنن ولو عملت أنمي لازم تيجي تؤولنا لوووول

ولله المدرسة متعباني يا بابا !!! اليوم ما رحتش عشان كنت مريضه ايهئ ايهئ سويت نألت لي عدوى الزكااااام واااء ... بس لو ألت لي أرووح المدرسة بكرا حروح هههه عشان ما أزعلكش يا بابا

شيء لطيف ورائع بس لو استطيع ان ارسم ماحتجت حق كل هذه الادوات والعفسه
    ارسم في ورقه وافك عمري بس شكرا لك
    attachment

بيانات عن الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

عدد زوار الموضوع الآن 1 . (0 عضو و 1 ضيف)

المفضلات

collapse_40b قوانين المشاركة

• غير مصرّح لك بنشر موضوع جديد
  • غير مصرّح بالرد على المواضيع
  • غير مصرّح لك بإرفاق ملفات
  • غير مصرّح لك بتعديل مشاركاتك
  •  

مكسات على ايفون  مكسات على اندرويد  Rss  Facebook  Twitter