مشاهدة النتائج 1 الى 7 من 7

المواضيع: مشكلة المحجبات

مشكلة المحجبات

هاي ياجماعة ! انا هتكلم في موضوع مايخصنيش بس لازم اتكلم فيه لان الساكت عن الحق شيطان اخرس
    في ياجماعة بنات للاسف اول مايوصولوا سن البلوغ مابيتحجبوش في ساعتها واللي تقوللك (انا هتحجب لما اتجوز) واللي تقول (لما يبقى عندي 20 سنة)
    مش مهم ......المهم لما تيجي تتحجب تتحجب حجاب سليم وعالعموم ياجماعة انا هقولوكوا حاجة بس ماتزعلوش .....انا مايهمنيش اذا كانت البنت محجبة ولا لا استغفر الله يعني انا ماقصدش بس الموضوع ده اكتر من كده وده شئ طبيعي بسبب اعلامنا اللي زي الزفت واللي بيحث على الرذيلة والفسوق وقلة الوعي الديني وبالذات عندنا هنا في مصر .....للاسف منهج الدين في كل المراحل منهج فاضي ومش بيناقش الامور الفقهية للاسف للاسف للاسف(عندنا في مصر)
    المهم: المشكلة دلوقتي تكمن في المحجبات نفسهم او اللي بيسموا نفسهم محجبات عشان السببين دول:
    1- المحجبات اللي بيستهبلوا
    2- المحجبات نص كم
    المحجبات اللي بيستهبلوا اللي هم يلبسوا الطرحة في الشارع بس لكن لو في ولاد اغراب زاروا بيوتهم بيقعدوا بشعرهم عادي وممكن كمان بلبس البيت ولو سالتهم عن السبب يقولولك (دول زي اخواتنا- اصل انا متعودة على كده – كبر دماغك – انا معرفش ان ده حرام.........)ولو نصحتها وقلتلها ده حرام تستهبل وتستعبط وتعمل اللي في دماغها العوجة برضه وكأن النصايح اللي بتقولها من دماغك انت مش كلام ربنا انا عايز اعرف حاجة : هم ليه مفكرين ان هم بيضحكوا علينا ؟ ده هم بيضحكوا على نفسهم ومش ممكن هيعرفوا يضحكوا على ربنا اللي ان شاء الله هيخسف بيهم الارض ويوديهم نار جهنم لان ربنا لازم هياخد حقه
    المحجبات اللي نص كم واللي هم يمشولك في الشارع تحس انهم بيترقصوا ولابسين محزق وضيق ومبينين حتة من شعرهم من قدام واللي منزلالك خصلة واللي حطة لك over make up واللي مبينة رقبتها واللي ......واللي......الخ
    هل ده حجاب بالذمة؟ ده يرضي ربنا ؟ طبعا هم بقى مفكرين بغبائهم انهم هينولوا اعجاب الجميع وكده بقى هيتجوزوا .......لا ياللي بتعملي كده اذا كنتي عايزة تتجوزي يبقى تحترمي نفسك لان الشاب مهما يلف يلف مابيتجوزش الا البنت المحترمة ولو اتجوزتي فانت مش هتطولي رضا ربنا وقوليلي هتقولي لربنا ايه يوم القيامة وتبقي قابليني ولو بتقولي (انا مايهمنيش اتجوز انا عايزة ابقى مختلفة والكل يعجب بيا بنات وولاد ) فاحب اقولك اللي بيعجب بيك يبقى من ذوي النفوس المريضة واذا كان مايهمكيش يبقى من اصحاب النفوس المريضة ولا لا فانت كمان مريضة ومعوقة كمان
    انا ياجماعة مش معقد انا متفتح جدا لكن الحاجات دي مفهاش هزار
    ياتتحجبي يابلاش لكن ترقصي على السلم لا اللي فوق هيشوفوكي ولا اللي تحت هيطولوكي وخليكي متعلقة كده
    والفئات دي بقت منتشرة جدا خصوصا عندنا في مصر وكلامي ده موجه للفئة دي بس عشان ماحدش يقوللي ( ان في بنات كويسين ليه بتعمم كلامك؟)
    وانا لازم اخلي ذمتي قدام ربنا وارجو ان يكون كلامي واضح ومفيد واسف على الاطالة

2. ...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بسم الله نبدء

هاي ياجماعة ! انا هتكلم في موضوع مايخصنيش بس لازم اتكلم فيه لان الساكت عن الحق شيطان اخرس
    في ياجماعة بنات للاسف اول مايوصولوا سن البلوغ مابيتحجبوش في ساعتها واللي تقوللك (انا هتحجب لما اتجوز) واللي تقول (لما يبقى عندي 20 سنة)

لا احد يقول انه امر لايخصك
    بالعكس نحن شاكرين لك هذه المبادرة اللطيفة

والحمدلله انهن تحجبن في 20 من عمرهن
    البعض يصل الى ال50
    دون حجاب لانهم لايعترفون به اصلاً

المحجبات اللي بيستهبلوا اللي هم يلبسوا الطرحة في الشارع بس لكن لو في ولاد اغراب زاروا بيوتهم بيقعدوا بشعرهم عادي وممكن كمان بلبس البيت ولو سالتهم عن السبب يقولولك (دول زي اخواتنا- اصل انا متعودة على كده – كبر دماغك – انا معرفش ان ده حرام.........)ولو نصحتها وقلتلها ده حرام تستهبل وتستعبط وتعمل اللي في دماغها العوجة برضه وكأن النصايح اللي بتقولها من دماغك انت مش كلام ربنا انا عايز اعرف حاجة : هم ليه مفكرين ان هم بيضحكوا علينا ؟ ده هم بيضحكوا على نفسهم ومش ممكن هيعرفوا يضحكوا على ربنا اللي ان شاء الله هيخسف بيهم الارض ويوديهم نار جهنم لان ربنا لازم هياخد حقه
    المحجبات اللي نص كم واللي هم يمشولك في الشارع تحس انهم بيترقصوا ولابسين محزق وضيق ومبينين حتة من شعرهم من قدام واللي منزلالك خصلة واللي حطة لك over make up واللي مبينة رقبتها واللي ......واللي......الخ
    هل ده حجاب بالذمة؟ ده يرضي ربنا ؟ طبعا هم بقى مفكرين بغبائهم انهم هينولوا اعجاب الجميع وكده بقى هيتجوزوا .......لا ياللي بتعملي كده اذا كنتي عايزة تتجوزي يبقى تحترمي نفسك لان الشاب مهما يلف يلف مابيتجوزش الا البنت المحترمة ولو اتجوزتي فانت مش هتطولي رضا ربنا وقوليلي هتقولي لربنا ايه يوم القيامة وتبقي قابليني ولو بتقولي (انا مايهمنيش اتجوز انا عايزة ابقى مختلفة والكل يعجب بيا بنات وولاد ) فاحب اقولك اللي بيعجب بيك يبقى من ذوي النفوس المريضة واذا كان مايهمكيش يبقى من اصحاب النفوس المريضة ولا لا فانت كمان مريضة ومعوقة كمان
    انا ياجماعة مش معقد انا متفتح جدا لكن الحاجات دي مفهاش هزار
    ياتتحجبي يابلاش لكن ترقصي على السلم لا اللي فوق هيشوفوكي ولا اللي تحت هيطولوكي وخليكي متعلقة كده
    والفئات دي بقت منتشرة جدا خصوصا عندنا في مصر وكلامي ده موجه للفئة دي بس عشان ماحدش يقوللي ( ان في بنات كويسين ليه بتعمم كلامك؟)
    وانا لازم اخلي ذمتي قدام ربنا وارجو ان يكون كلامي واضح ومفيد واسف على الاطالة

لا عليك
    اعرف شعورك

فانا فتاة احزن عندما ارى فتيات لا يهتمون بغطاء الوجه واحس بحسرة في نفسي
    لكن مالعمل
    اذا نصحت قالوا لا دخل لكِ
    وان سكت اشعر بالحزن عليهم وادعوا الله لهم الهداية

اخي المشكلة ليس في الاعلام

بل المشكلة الاولى تكمن في الاهل

من الاساس غياب التربية الدينية منذ الصغر هي السبب
    أعطيك مثل

الطفل منذ السنة الاولى الى 10 وهو يشاهد افلام الكرتون بالموسيقى

دون تنبيه من الاهل ان الموسيقى لاترضي الله

وعندما يبلغ سن الرشد يردون له نقلة عالمية بترك الموسيقى والسبب انها حرام

طيب اين كانوا الاهل طيلة الفترة الماضية؟
    هذا هو السؤال
    والحجاب نفس الشئ
    غياب الوعي الديني في الصغر وانفلات زمام الامور في الكبر

والله المستعان

قال الله تعالى(
    (يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا} (59) سورة الأحزاب

والحمدلله رب العالمين
    attachment

"اللهم اغفر لوالدي وارحمه انك انت الغفور الرحيم " اللهم انزل على قبره الضياء والنور والفسحة والسرور وجازه بالاحسان احسانا" وبالسيئات عفوا وغفرانا♡

السلام عليكم,,,

لي تعليق بسيط

ان الشخص اذا شاف المنكر أمامة ولم ينكر ولم ينصح وكان قادر

يوم القيامة الله يعاقبة

لأنة شاف المنكر وماغيرة,,, فاذا كنت لاتسطيع انكار المنكر بسبب الخجل...

فسوف يسألك الله هل تخجل من المخلوق ولا تخجل من الخالق؟!

... ولي رجعة باذن الله للتعليق على الموضوع

وجزاك الله خير أختي على هذي الغيرة

مساء الخير تسلم على الموضوع وصادق اكثر البنات الحين خلاص مافي اعتراف بشي اسمه حجاب

او غطا على العموم بس الله يهدي الجميع وصدق زي ما قالت مراقبه النور والهدايه الواحد اذا كان من صغره كذا بيئته واهله اكيد

صعب لما يكبر عليه انه يسزي شي مو متعود عليه او مو فيه عاداته وتسلم على الموضوع

تحياااتي

السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته............
    شكرا على هذا الموضوع
    في الحقيقة في هذه الايام نرى كثير من الفتيات يلبسن الحجاب كزينة او - مودة- و ليس كي يرضوا الله عز و جل
    لذلك علينا جميعا ان ننصحهن
    قال الرسول الاكرم ( صلى الله عليه و آله و سلم ):-
    "من رأى منكم منكرا فليغيره بيده فان لم يستطع فبلسانه فان لم يستطع فبقلبه و ذلك اضعف الايمان"
    وصحيح ان التربية لها اكبر الاثر
    و شكرا للاهتمام
    للــهِ في الآفـاقِ آيــاتٌ لــَعـــلَ .... أقـَلهـا هــو مـا الـيـهِ هَـداكــا
    وَ لَـعَلَ ما في النَفسِ مِن آياتهِ .... عَجَبٌ عِجابٌ لَو ترى عَيناكـا
    وَ الكَونُ مَشحُونٌ بِـأسرارً اِذا .... حاوَلتَ تفسِيــراً لَـها أَعيـاكـا

-----------------------------------------------------------

شكراً لاغلى و احب و اعز صديقة [queen relena] على اهداء احلى تقرير للمتحري كونان

------------------------------------------------------
    ----------------
    عضوة في عصابة
    anime

انا مش بتكسف من نصحهم بالعكس انا ممكن اشخط فيهم كمان و تلمست جميع الطرق معاهم :ذوق - خداع-ترغيب - تهديد ولاحاجة نفعت معاهم يغوروا بقى في 60 داهية وشكرا على مشاركاتكم يا جماعة وانتوا حقيقي فدتوني وانا مش عارف الاهالي فين

هاىىىىىىى كيوتى
    انا ما قريت الموضوع لانه ما بيهمنى اقصد انى ما افكطر اتحجب خخخخخخخخ
    بس لو انت كنت بتتكلم على قصه التونسيات او المغتربات فهى مشكبله عويصه وصعب حلها

انا بس جاى اطلب منك خخخخخخخ افتح ايميل تبع الياهو نبى نحكى معك شوي
    http://www.crmsa.com/flash_banner/crm_banner_27.swf
    http://www.crmsa.com/flash_banner/crm_banner_24.swf
    ريكى مارتن وبس بس انا

بيانات عن الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

عدد زوار الموضوع الآن 1 . (0 عضو و 1 ضيف)

المفضلات

collapse_40b قوانين المشاركة

• غير مصرّح لك بنشر موضوع جديد
  • غير مصرّح بالرد على المواضيع
  • غير مصرّح لك بإرفاق ملفات
  • غير مصرّح لك بتعديل مشاركاتك
  •  

مكسات على ايفون  مكسات على اندرويد  Rss  Facebook  Twitter