الصفحة رقم 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
مشاهدة النتائج 1 الى 20 من 38

مجرد نقد لبوكيمون وديجيمون

معلش ياجماعة انا عايز اعرف رايكم في بوكيمون وديجيمون
    انا بصراحة شايف بوكيمون معقول شوية عن ديجيمون (مع احترامي للمعجبين)
    ميزات البوكيمون:
    1- البوكيمون دمه خفيف ولكل الاعمار (انا بحس كده) ومش مبالغ فيه ومنطقي شوية عن ديجيمون لان نسبة الخيال فيه اقل من ديجيمون شويه يعني مثلا البوكيمونات كائنات مش بتتكلم (شبه الحيوانات خالص وده اللي مخليها منطقية)
    2- الاشكال منطقية شوية يعني الاشخاص نسب اجسامهم مضبوطة الى حد ما
    عيوب البوكيمون:
    1- نسبة العري واضحة في الشخصيات (خصوصا البنات وده بيشكل خطر على عقول الاطفال اللي مش فاهمين لسه يعني يمكن اللي في مرحلة الصبا يفهموا شويه)
    2- الاسماء مش حلوة بالمرة خصوصا الاشاعة اللي طلعت اللي بتقول ان اسماء الوكيمونات بتهين الرموز الدينية فيها نسبة كفر ولو اني مش مصدق الحكاية دي خصوصا ان اسماء البوكيمونات بالياباني ولما اتعلم اللغة اليابانية ابقى اتكلم اما اسماء الابطال فدي واضحة زي (اش)معناها رماد
    ميزات الديجيمون:
    1- ان نسبة العري تقريبا ملغية
    2- الاسماء تم تعريبها وبقت معقولة بالاضافة للتكنيك العالي والرسوم والالوان الخطيرة
    عيوب الديجيمون:
    1- نسب الاجسام مبالغ فيها اوي ومش متناسبة (الراس كبيرة اوي الدراعات رفيعة اوي )
    2- نسبة الخيال عالية اوي (عالم رقمي – الكائنات بتتكلم ) وده يخللي الطفل ممكن يعمل حاجات مش تمام وتتلخبط الموازين عنده
    3- الشبه الكبير بينها وبين بوكيمون
    ارجو ان يكون رايي مازعلكومش ياجماعة

2. ...

شكرا على الموضوع
    ولكن ديجيمون هو المفضل لدي وانا معجبه برسماتهم

شكرا cute4ever على الموضوع الرائع gooood
    بالنسبة لي الديجيمون احلى
    1- نسب الاجسام مبالغ فيها اوي ومش متناسبة (الراس كبيرة اوي الدراعات رفيعة اوي )
    اتفق معك في هذه و لكن تبقى القصة و موضوع المسلسل رائع جدا gooood
    2- نسبة الخيال عالية اوي (عالم رقمي – الكائنات بتتكلم ) وده يخللي الطفل ممكن يعمل حاجات مش تمام وتتلخبط الموازين عنده
    و لو لا الخيال لكان الانمي بحححححح
    الخيال حلو مرة صديقي gooood
    بس هذي دمى ديجيتال مو حيوانات و لا كائنات هذي دمى ديجيتال مبرمجة gooood
    و ليست بكائنات او حيوانات biggrin
    لو لاحظت في بعض الحلقات في الجزء الثالث لما يقولون انو دمى الديجتال مجرد برنامج و نعيم يتأثر بهالشي
    و يقول انو صخر مش مجرد برنامج ووو ...... الخ biggrin
    بس الخيال واسع في الديجيمون و العالم الرقمي روعة لما يدخلوه الابطال gooood

وشكرا عزيزي على هذا الموضوع الهاااااااام و المفيد biggrin هههه

انتـــــــــهى biggrin

مشكووووور على الموضوع

وانا معاك في الراي والصراحه بالنسبه لي

ثنيتهم حلوييييييييييييييييييييين0000
    سبحانـــ الله وبحمدهــ سبحانــ الله العظيمــ ~

W7l17682

السلام عليكم

مشكور اخوي على رأيك الصريح .. وانا اوافق على بعض النقاط.. وبالنسبة للخيال في الديجيمون هو صح مبالغ لكنه يعطي للمسلسل نكهة خاصة^^

بالنسبة لي .. اول ما ظهر البوكيمون والديجيمون كنت متابع لهم لدرجة الادمان .. بس بعد التطوووووووويل اللي ماله داعي مليت منه .. احلى شي عندي ابطال اليديجتال الجزء الثالث ^^

تحياتي

متشكرةةةةةةةةةة أوي ياخويا على الموضوع العسل ده لووووووول

انا بحبهم التنين مع بعض !!!

مميزات البوكيمون :
    1- حلووو و كل يوم مغامرة و كل يوم نعرف حاجة جديدة عن بوكيمون معين smile
    2-فيه تطور حلو و لكل بوكيمون هجووومه الخاص و كده شغلات منوعه يعني smile

عيوب البوكيمون :
    1-الجزأ الاول و التاني بس كانو حليوووووون بس !!! أصلي من بعد ما بدأ الجزوأ التالت صار كلووو نفس الروتين !!! يعني بيطوولو كتير مليون حلأة أبل ما يوصل للوسام التاني و هكزاااااااا

إقتباس الرسالة الأصلية كتبت بواسطة cute4ever
    عيوب البوكيمون:
    1- نسبة العري واضحة في الشخصيات (خصوصا البنات وده بيشكل خطر على عقول الاطفال اللي مش فاهمين لسه يعني يمكن اللي في مرحلة الصبا يفهموا شويه)
    لا لا لا ايه ده ياخويا انتا حتخليني أزعل منك و لا ايه ؟؟؟ البوكيمون ده ما فيهوش حاجة مقارنه بانيمي كتيير غيروااا ، احنا محبين انيمي يعني المفروض ما نأولش عأووول أطفال ما أطفال ما بيصحش كدا !!!
    2-الاسماء مش حلوة بالمرة خصوصا الاشاعة اللي طلعت اللي بتقول ان اسماء الوكيمونات بتهين الرموز الدينية فيها نسبة كفر ولو اني مش مصدق الحكاية دي خصوصا ان اسماء البوكيمونات بالياباني ولما اتعلم اللغة اليابانية ابقى اتكلم اما اسماء الابطال فدي واضحة زي (اش)معناها رماد
    لا ياخويا الأسماء حلوةة أوي أوي خصوصا اننا لما نلعب الجيييم بوي بنكون حاظفزين الأسماء دي smile

بالنسبة للديجيمون :

مميزاته
    1- لكل جزأ أبطالووو الخاصين و أصيتو الخاصة smile
    2-أبطالو دايما كتاااار و حلوين و لكل واحد شخصية معينة smile

عيوبه
    1-أسماء الديجيمونات أصلها بتدحك أوي لوووووووول
    2-نهاية كل جزأأأ لازم يصير مش حلوووووو يعني الأول جنجل ده كان سخافة و التاني دبوووع ده كان سخافة و التالت كلووووووه سخيف ايه ده سديم زئبقي !!! و الرابع برضوا نهايته بتاع الدمية المجنحة كان سخيف !!!

و شكرا ياخويا على مواضيعك الكوووول دي smile

متشكرةةةةةةةةةة أوي ياخويا على الموضوع العسل ده لووووووول

انا بحبهم التنين مع بعض !!!

مميزات البوكيمون :
    1- حلووو و كل يوم مغامرة و كل يوم نعرف حاجة جديدة عن بوكيمون معين
    2-فيه تطور حلو و لكل بوكيمون هجووومه الخاص و كده شغلات منوعه يعني

عيوب البوكيمون :
    1-الجزأ الاول و التاني بس كانو حليوووووون بس !!! أصلي من بعد ما بدأ الجزوأ التالت صار كلووو نفس الروتين !!! يعني بيطوولو كتير مليون حلأة أبل ما يوصل للوسام التاني و هكزاااااااا

إقتباس »
    الرسالة الأصلية كتبت بواسطة cute4ever »
    عيوب البوكيمون:

لا لا لا ايه ده ياخويا انتا حتخليني أزعل منك و لا ايه ؟؟؟ البوكيمون ده ما فيهوش حاجة مقارنه بانيمي كتيير غيروااا ، احنا محبين انيمي يعني المفروض ما نأولش عأووول أطفال ما أطفال ما بيصحش كدا !!!

إقتباس »
    الرسالة الأصلية كتبت بواسطة cute4ever »

2-الاسماء مش حلوة بالمرة خصوصا الاشاعة اللي طلعت اللي بتقول ان اسماء الوكيمونات بتهين الرموز الدينية فيها نسبة كفر ولو اني مش مصدق الحكاية دي خصوصا ان اسماء البوكيمونات بالياباني ولما اتعلم اللغة اليابانية ابقى اتكلم اما اسماء الابطال فدي واضحة زي (اش)معناها رماد

لا ياخويا الأسماء حلوةة أوي أوي خصوصا اننا لما نلعب الجيييم بوي بنكون حاظفزين الأسماء دي

بالنسبة للديجيمون :

مميزاته
    1- لكل جزأ أبطالووو الخاصين و أصيتو الخاصة
    2-أبطالو دايما كتاااار و حلوين و لكل واحد شخصية معينة

عيوبه
    1-أسماء الديجيمونات أصلها بتدحك أوي لوووووووول
    2-نهاية كل جزأأأ لازم يصير مش حلوووووو يعني الأول جنجل ده كان سخافة و التاني دبوووع ده كان سخافة و التالت كلووووووه سخيف ايه ده سديم زئبقي !!! و الرابع برضوا نهايته بتاع الدمية المجنحة كان سخيف !!!

و شكرا ياخويا على مواضيعك الكوووول دي

ههيهيييهيهيهيهيهيهيهي
    خطيبة فوزي اتالب لسانك ولا ايه ياختي
    علاعموم شكرا اخويه كيوت فور ايفر على الموضوع الجميل جدا
    بس في ديجيمون في تعري انته بصيت على غيساء دي تلات ارباع جسمها يبين
    هي و الدرع الوردية........
    وفي الجزء التالت حنان بتطلع وهية عريانة
    يعني نسبة التعري مش معدومه
    وانا ابحبهم جميعا
    ومتشكر

إقتباس الرسالة الأصلية كتبت بواسطة takayo
    ههيهيييهيهيهيهيهيهيهي
    خطيبة فوزي اتالب لسانك ولا ايه ياختي
    علاعموم شكرا اخويه كيوت فور ايفر على الموضوع الجميل جدا
    بس في ديجيمون في تعري انته بصيت على غيساء دي تلات ارباع جسمها يبين
    هي و الدرع الوردية........
    وفي الجزء التالت حنان بتطلع وهية عريانة
    يعني نسبة التعري مش معدومه
    وانا ابحبهم جميعا
    ومتشكر
    ازيييك يا خويا يا تاكايو لسانك اتألب انتا كمان لووووووووووووووووول
    لوووووول طلعت فلته بالمصري لووووووول

المهم ياخطيبة فوزي انك تكوني شوفتي صورتك في البوم الصور الكرتونية

ياحلو بوكيمون لما كان من الزهرة روعه لأبعد الحدود ولما دبلجته الشركة اللبنانيه تغير 180% درجه

تمثيل الادوار البارد والقصه صارت تافهه ليسه فقط الاصوات .. التعري ! انا اوافقك لانه ملابسهم قصيره دايماً لا يصلح للعالم العربي

اما بخصوص ديجيمون انا اسف مو متابعه ماعندي اي تعليق له

ازيييك يا خويا يا تاكايو لسانك اتألب انتا كمان لووووووووووووووووول
    لوووووول طلعت فلته بالمصري لووووووول
    بخير والحمد لله انتي ازيك عامله أي مع هيسو وفوزي ايوا انا كمان اتالب لساني امال أي يعني بأة
    علل العموم ان شاء الله نشوفك تتكلمي بلجة تانية

المهم ياخطيبة فوزي انك تكوني شوفتي صورتك في البوم الصور الكرتونية
    شفتها تجننن تجننن مشكووووور عزيزي كيوت فور ايفر smile آسفة على التأخير أصلي ما بدخلش ألوم الصور متشكرة لانك ألتيلييييييي و رسمتني smile

إقتباس الرسالة الأصلية كتبت بواسطة takayo
    بخير والحمد لله انتي ازيك عامله أي مع هيسو وفوزي ايوا انا كمان اتالب لساني امال أي يعني بأة
    علل العموم ان شاء الله نشوفك تتكلمي بلجة تانية
    و لوووووووو تاكايو ليكو بحكي لهجة تانية لووووووووووووووووووووول انا منيحة انتا كيفاك ؟؟؟
    هيسوكا منيييح بس معزبني كتيييييير يبعتلو حما انشاءالله لووووووووووول لا لا شوووو بأصد يبعتله حما لتومبا بكرهوو كتير لوووووووووووووول اما فوزي عسل حبيب ألبي فوزي مش معزبني بنووووووب !!! لوووول
    اخر تعديل كان بواسطة » خطيبة_فوزي في يوم » 08-03-2005 عند الساعة » 21:49

طبعن اكيد الديجمون احلى من ناحية الرسومات وشخصيات مشكور

الله يخليكو لبعض وهنيكو اولي ان شاء الله
    وادعي لهيسوكا انو يعال بلك بيعأل
    و مع السلاميه

انساالله ، الله يسمأ منك smile هيسوكا سير مخ زين ، هادا أهلام يكزة ، بس انا ما راه استسلم راه هاول Lol -----> قلبنا هندي لوووول

كيوت فور ايفر ، لأأ يا عزيزي احنا ما بنتخانئش smile أصلنا صحاب من زمان و ما شفناش بعض من زمان فبنسأل عن بعض لوووووووول

يا اهليين بصديقنا الغالي كوتي فور ايفر . smile

إزيك ؟؟؟ biggrin
    أشكرك على الموضوع الحلو ده . gooood

خليني أشوف :- sleeping

هو الصراحه أنا ما تابعتش بوكيمون إلا من ترجمه مركز الزهرة .. والصارحه كانت روووعه وتجنن بس ما كملهوش .. يا خساااره .

اما الديجيتال ده بترجمه الزهرة ............ مافيش تعليق بس بعض الأحيان بيعجبني .

بس البوكيمون بمسأله التعري متقدم أوي على ديجيمون .. يعني تقريبا في بوكيمون كل البنات لابسين أصير !!!
    ديجيمون تقريبا في كل الاجزاء كانت البنات ساتره نفسهم شويه ... بس الجزء الرابع ده تشوه تماما من البت الهبله ميمي دي !!!

بس الخيال أحلى حاجه في الانمي !!هو حينفع أنمي من دون خيال ؟؟؟؟ لا طبعا وحتى لو كانت قصه مبتكره حيطلع حلو .

مثلا عندك يوجي يو .. الأنمي ده ما يسواش حبه بطاطا لو مافيهوش خيال !! لوووول
    بس ناروتو ... احم احم خخخخخخخخخ ناروتو بخيال او بدون خيال الانمي رقم واحد بالعالم كله .لووووووووول

وما تظنش عن تاكايو وخطيبه_فوزي بتقتلوا .. ده بيسلموا على بعض بس لانهم من زمان ما عملواش جريمه مع بعض كياااهاهاهاها .

وأنا اتفق مع رأي خطيبه_فوزي لووووووووول

ومشكووور على الموضوع لوووووووووول

كيف لغتي المصريه ؟؟؟؟ smile wink smile smile
    e97816d490dd64753c5904874b98eee6

?Hey, sorry! Don’t cry, now! It’s all just a LIE, okay

الصفحة رقم 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

بيانات عن الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

عدد زوار الموضوع الآن 1 . (0 عضو و 1 ضيف)

المفضلات

collapse_40b قوانين المشاركة

• غير مصرّح لك بنشر موضوع جديد
  • غير مصرّح بالرد على المواضيع
  • غير مصرّح لك بإرفاق ملفات
  • غير مصرّح لك بتعديل مشاركاتك
  •  

مكسات على ايفون  مكسات على اندرويد  Rss  Facebook  Twitter