مشاهدة النتائج 1 الى 2 من 2

المواضيع: للشباب فقط

للشباب فقط

اخواني الشباب
    .....انتشرت في الاونة الاخيرة ان الولاد يعاكسوا البنات ويقولوا الفاظ وحركات بذيئة كما انتشرت العلاقات المحرمة ومش عاملين حساب ربهم للاسف وبعدين الشاب اللي بيعمل كده ده تيجي تساله يقوللك: هي اللي اغرتني وانا ماليش دعوة ...... وانا مش بدافع عن البنت بس انا بلاحظ ان البنت ممكن تنقتل والولد لاينوله سوى التوبيخ البسيط واحب اقول ان الولد اللي عمل كده مش هينجو من عقاب الله الذي لاتاخذه سنة ولانوم وان عقابه عند ربنا زي ماهتتعاقب البنت
    يعني الولد ده مثلا مش يقدر يمسك نفسه او يحترم نفسه على الاقل ؟....انا حبيت امسك الموضوع ده لان الموضوع ده لايلقى اللوم الا على البنت بس والولد له توبيخ بسيط وده طبعا تقليل من شان الولد معنى كده انه كائن غبي بيجري ورا شهواته والبنت حسب تصرفاتها تقدر تتحكم فيه وهو عامل زي الاهبل كده .......وبعدين ياشباب الموضوع مش بس علاقات محرمة لا حتى في اللبس يعني لبس الشباب دلوقتي بقى اخر مسخرة (وكلامي موجه للاولاد مش البنات دلوقتي) هتقولولي ازاي؟ احنا مش بنات وماعندنا ش عورة لالا مثلا البنطلونات اللي تحسوا انها هتقع والبوديهات المحزقة اوي وتحس ان اللي لابسها بيتباهى بعضلاته واللي يمسكلك سيجارة كوووووووووووووول دي مش رجولة ومناظر مقززة وزي مالراجل في النهاية مش بيتجوز الا البنت المحترمة برضه البنت مش هتتجوز الا الراجل المحترم ولعلمكم انا مش عامل نفسي شيخ لا انا برضه كنت كده وكنت كلب اوي من سنتين وكنت شاب خرع وهزؤ اوي وكنت بنتهز ان قوامي حلو والبس لبس معفن والحمد لله يعني انا وسيم (مش بفخر) وعشان كده كنت ملفت لكن بعد كده عرفت ان كووووووول ده عيب وحرام وان الرجولة في التصرفات والاخلاق العليا وربنا يهدينا جميعا الى سواء السبيل واسف على الاطالة وارجوكم ماتطلعوش عليا(ابو مواضيع طويلة) والله انا بكتب عشان مصلحتكم وارجو من المخطئين في الموضوع ده يتوبوا لربنا
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

2. ...

يا اخي انت جمعت و قلت ان كل الشباب

انا اقول لك لا تجمع و اتقول كلهم

في فئه منهم ترفع الراس بسبب اخلاقهم و ايمانهم و طيبتهم

يعني حتى اصابع ايدك مب كلهم على نفس المستوى

و الضايعين من الشباب يحتاجون من يوعيهم و ينبهم ان الشي الي يسوونه غلط

و بالنسبه لي انا ما علي شي هذي السوالف الحمد لله

كل ربعي صالحين و اخيار

حتى لو ما كانو اخيار انا بحاول اصلحهم

اعرف شباب الله هداهم في مده بسيطه

يعني الدنيا بعدها بخير و مستمره

بس كل الي علينا اننا ندعي لهم بالهدايه

عسا الله ان يستجيب دعائنا لهم و يهديهم

بالنسبه للمعاكسه

انا ما اتهم حد منهم لا البنات ولا الشباب

لان الاثنين غلطانين في السالفه

الشاب لانه اتقوده السالفه الى ارتكاب المحرمات استغفر الله

و بهذا الشي يضيع مستقبل بنت ما لها ذنب و يشوه سمعتها

و البنت لانها اتكلم شاب ما تعرفه ولا هو يعرفها و اتقوم بتصرفات اتشوه سمعتها

انا القي اللوم على الاهل لانهم هاملين بناتهم و اولادهم , ساكتين عن تصرفاتهم

و ما زرعو فيهم من صغرهم ان هذا الشي غلط و يسيء لهم و لغيرهم

في النهايه اشكرك اخي الكريم على فتح هذا الموضوع للنقاش
    اخر تعديل كان بواسطة » عـيـسـى في يوم » 04-02-2005 عند الساعة » 01:28
    {وَمَا اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ مِن شَيْءٍ فَحُكْمُهُ إِلَى اللَّهِ ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبِّي عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ}سورة الشورى-آية 10
    attachment
    اللهم إني أعوذ بك من عذاب القبر وعذاب النار ومن شر فتنة المحيا والممات ومن شر فتنة المسيح الدجال, اللهم إني اسألك حسن الخاتمه و اعوذ بك من سوء الخاتمه

بيانات عن الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

عدد زوار الموضوع الآن 1 . (0 عضو و 1 ضيف)

المفضلات

collapse_40b قوانين المشاركة

• غير مصرّح لك بنشر موضوع جديد
  • غير مصرّح بالرد على المواضيع
  • غير مصرّح لك بإرفاق ملفات
  • غير مصرّح لك بتعديل مشاركاتك
  •  

مكسات على ايفون  مكسات على اندرويد  Rss  Facebook  Twitter