مشاهدة النتائج 1 الى 4 من 4

المواضيع: للشابات فقط

للشابات فقط

الموضوع ده خاص باخواتي الشابات وبعد,
    اعتبروني اخوكم وخدواكلامي بقلوب واعية ......موضوع النمص انتشر بطريقة مستفحلة الايام دى وللاسف المتنمصات عارفين ان ده حرام وبيعملوه برضه (اذا كنت لاتعرف فتلك مصيبة واذا كنت تعرف فتلك مصيبة اكبر ) وبصراحة بيبقى دمهم سم وهم كده وشكلهم مش بيبقى طبيعي ويبقوا عاملين زي الفاسقات الغانيات والمصيبة ان الحكاية دي بقت عادة فيهم والمشكلة لما تيجي تسال واحدة فيهم وتقوللها: عملتي كده ليه ؟ انت مش عارفة ان ده حرام؟ شوفوا بقى ردها اللي ينرفز بلد: لعلمك انا سالت شيخ وقاللي عادي وبعدين انا مش بشيل من حواجبي انا بنظف بس مش اكتر والشيخ قاللي: مادام تنظيف يبقى خلاص .....ياابني الشعر اللي تحت ده مش تبع الحاجب لو تبع الحاجب يبقى نمص
    قال يعني البت واعية بقي المفروض كنت اقتلها يعني ايه الشعر اللي تحت الحاجب مش تبع الحاجب؟ امال تبع مين يافالحة؟ تبع المناخير وانا مش واخد بالي؟!وبعدين المعذرة يعني مش أي شيخ يمكن الوثوق فيه طب ماهو الطنطاوي شيخ الازهر الكبير اباح عدم الحجاب في فرنسا .....وبعدين في بنات تانيين عندهم عبسة مثلا(يعني حواجبهم ملزوقة) يقوموا يشيلوا العبسة ويقولوا : مش تبع الحاجب برضه وبعدين احنا بنظف
    انا عايز اعرف حاجة هو ربنا خلقكم وسخين عشان تنظفوا؟! ارجو ان أي واحدة بتتنمص او (بتنظف) انها تسيب الحاجات اللي ربنا والرسول حرمها وابعدوا عن الشبهات والموضوع ده اتقال فيه كلام كتير وبرضه ابعدوا عن التشقير لانه تحايل على النمص وارضوا بشكلكم بقى وارجو من السيدات ان يكونوا قدوة لبناتهم ومايشلوش من حواجبهم بحجة ان الشعر ابيض لالالا واثبتت الدراسات الحديثة ان نتف كل شعرة يميت خليه في المخ مش لازم تموته كله بس كفاية عقاب ربنا والدين للجميع ومن حقي ان اتكلم في أي موضوع حتى ولو يخص البنات لان فيه مصلحة والموضوع ده اتكرر كتير على لسان غيري واسف على الاطالة

2. ...

تنبيه

ok
    thanks for the topic
    but tell me, the hair between the eyebrows ,okay?
    now your saying all this
    but personaly
    YOU
    would ofcourse NOT marry a girl with all that, you'd wants some girl with straight eye brows
    as a guy, guys might give advices and if someone folowes them, well, then they make fun of people
    the hair between the eyes isn't part of the eye brows
    if it's toooo much a girl IS ALLOWED TO REMOVE THEM!
    tell me the truth
    ?would u think a girl who doesn't remove them is pretty?
    No you'd make fun of her!!
    so she has the right to do it.
    i agree that eye brow hair removing IS VERY 7ARAM
    and i personaly don't remove it
    ANA LA A7IF! first of all i don't need to, my eye brows are fine, second of all, it's 7aram
    but i disagree with anyone who says removing the hair BETWEEN the eyes is 7aram.
    cuz it's 7alal.
    اخر تعديل كان بواسطة » Soulless_Spike في يوم » 04-02-2005 عند الساعة » 16:36
    تم تعديل التوقيع لمخالفته قوانين المنتدى المتعلقه بالتواقيع من قبل الاداره [A.N.G.E.L] ...

[GLOW] I am all but what am I? Another number that isn't equal to any of you[/GLOW]
    [CENTER]smoker [/
    [GLOW]You can't live forever, but you can DIE forever [/GLOW]

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

بارك اللهفيك أخي كيوت و كثر من أمثالك

سبايك... ما شاء اللهباين عليكي معصبة!36_1_28

36_1_61
    بالنسبة لحكم نتف الشعر بين الحاجبين:

يجوز نتفه ؛ لأنه ليس من الحاجبين . وبالله التوفيق وصلى الله على نبينا محمد وآله وصحبه وسلم .

انتهى من فتاوى اللجنة الدائمة (5/197) .

وهذا الحكم شامل للرجال والنساء والله أعلم .

الإسلام سؤال وجواب
    الشيخ محمد صالح المنجد (www.islam-qa.com)

و بالنسبة لحكم التنمص كافة:

الجواب:

الحمد لله
    نحن ننقل لك هنا ما أفتى به أهل العلم في حكم الأخذ من شعر الحاجبين ، وشعر بقية الجسد :

قال الشيخ ابن عثيمين رحمه الله : ( إزالة الشعر من الحاجبين إن كان بالنتف فإنه هو النمص ، وقد لعن النبي صلى الله عليه وسلم النامصة والمتنمصة ، وهو من كبائر الذنوب ، وخص المرأة لأنها هي التي تفعله غالبا للتجمل ، وإلا فلو صنعه رجل لكان ملعونا كما تُلعن المرأة والعياذ بالله .

وإن كان بغير النتف ، بالقص أو بالحلق فإن بعض أهل العلم يرون أنه كالنتف ، لأنه تغيير لخلق الله ، فلا فرق بين أن يكون نتفا أو يكون قصا أو حلقا ، وهذا أحوط بلا ريب ، فعلى المرء أن يتجنب ذلك سواء كان رجلا أو امرأة ) .

نقلا عن فتاوى علماء البلد الحرام ص 577

وجاء في فتاوى اللجنة الدائمة : (5/196) السؤال التالي :

شابة في بداية عمرها لها حواجب كثيفة جدا تكاد تكون سيئة المنظر فاضطرت هذه الفتاة إلى حلق بعض الأماكن التي تفصل بين الحاجبين وتخفيف الباقي حتى يكون المنظر معقولا لزوجها ...

فأجابت اللجنة :

( لا يجوز حلق الحواجب ولا تخفيفها ؛ لأن ذلك هو النمص الذي لعن النبي صلى الله عليه وسلم من فعلته أو طلبت فعله ، فالواجب عليك التوبة والاستغفار مما مضى وأن تحذري ذلك في المستقبل ) .

وجاء أيضا ( 5/195) :

( النمص : الأخذ من شعر الحاجبين ، وهو لا يجوز ؛ لأن الرسول صلى اله عليه وسلم لعن النامصة والمتنمصة ، ويجوز للمرأة أن تزيل ما قد ينبت لها من لحية أو شارب أو شعر في ساقيها أو يديها ).

وحديث لعن النامصة والمتنمصة رواه البخاري (4886) ومسلم ( 2125) من حديث عبد الله بن مسعود رضي الله عنه .

والحاصل أنه يحرم الأخذ من شعر الحاجبين سواء أخذ كل الشعر بالحلق أو أخذ بعضه بالقص ، ويباح ما عدا ذلك ، كشعر اليدين والساقين ، وكذلك ما كان بين الحاجبين ، فقد جاء في فتاوى اللجنة ( 5/197) ما نصه :

السؤال : ما حكم الإسلام في نتف الشعر الذي بين الحاجبين ؟

فأجابت اللجنة :

( يجوز نتفه ؛ لأنه ليس من الحاجبين ) .

والله أعلم .

الإسلام سؤال وجواب (www.islam-qa.com)
    لا يوجد توقيع في الوقت الحالي
    يرجى المعاودة لاحقاً!

شكرا ايتها المراقبة لكن فيه شيخ تقريبا قال في التلفزيون ان نتف الشعر بين الحواجب حرام وعدم جواز الفتاوى الاخرى وعالعموم انت ادرى وعالعموم برضه انت عاملتيني معاملة المؤنث مش عارف ليه وشكرا ايتها الغالية وانا مش متعصب ولا حاجة وعالعموم التعصب في الدين حلو

بيانات عن الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

عدد زوار الموضوع الآن 1 . (0 عضو و 1 ضيف)

المفضلات

collapse_40b قوانين المشاركة

• غير مصرّح لك بنشر موضوع جديد
  • غير مصرّح بالرد على المواضيع
  • غير مصرّح لك بإرفاق ملفات
  • غير مصرّح لك بتعديل مشاركاتك
  •  

مكسات على ايفون  مكسات على اندرويد  Rss  Facebook  Twitter