مشاهدة النتائج 1 الى 2 من 2

المواضيع: مرحبا اوباما

مرحبا اوباما

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الحقيقه ان ده اول موضوع ليه فى المنتدى من يوم ما اخدت الاجازة

والحقيقه ملقتش احلى من كده مناسبه انى اتكلم معاكم فيها

وعاوزة ارحب بالرئيس الامريكى اوباما وزيارته للقاهرة الحقيقه انا من مصروكنت سعيده بالزيارة دى اوى لانى لقيتفيها حاجات كتير عبرت عن المستقبل العربى

الرئيس اوباما جاءالى القاهرة ليواجه رسالته للعالم الاسلامى وقد اختار جامعه القاهرة لتكون المكان الذى

سيتحدث معه الى العالم والحقيقه كان ليه برنامج ربما يعتقد البعضا نه عجيب بس انا شايفه انه يدل على

حكمه من هذا الرجل الحقيقه ان البرنامج شمل جامع السلطان حسن وبعدين يتوجه الى الجامعه ليلقى

خطابه واخيرا الاهرام وقبل ده كله طبعا يقابل الرئيس محمد حسنى مبارك ليقوم بضيافته والعجيب من اللى

حصل واللى معظمنا شافه انه كان فى حيرة من التراث المصرى سواء ا لجامع او من الاهرام الحقيقه انه اكل

فول وطعميه ومشلتت كمان وكان بياكل بشراهه الحقيقه مش ده المهم المهم اللى كان فى خطابه اللى

معظمنا شافه الحقيقه ان احنا انبهرنا كلنا باول الخطاب بصفه خاصه وهو لما اتكلم عن القران والاسلام اللى

نقل للغرب العلوم سواء الطباعه او غيرها الحقيقه انه كمان استشهد بايات قرانيه مثل

(من قتل نفسا بغير نفس فكانما قتل الناس جميعا) وكمان ايات تانيه ولوتعرفوا عدد التصفيق الذى علا القاعه اللى دام لاكتر من ثلاثه وعشرون مرة الخطاب كان جيد او بالاحرى يتميز بالحكمه الواضحه

مش كده وبس بل منظم جدا انه قسم خطابه لسته مواضيع منها الملف الايرانى والقضيه الفلسطينيه ومكانه الاسلام وغيرها

بس الحقيقه انا مبصوته من الزيارة دى جدا انا عندى اعتراض واحد بس

هو وعده بانسحاب الجيش الامركى من العراق فى الفين واثنا عشر اظن ان ده كان خطا وقع فيه الرئيس الامريكى ربما يحتاج الجيش بالفعل لهذه المده ولكنه هيكون قرب من نهايه حكمه وهل سيظل العراقيون يعانوا حتى تنتهىا لمهله المحدده

ايه رايكم انتوافى الخطاب وياريت تقولولى انتوا معترضين معايا ولا لآ
    الاجازة ..اخيراااااااااا
    0

2. ...

المواضيع السياسية ممنوعة

في حال وجود اعتراض يرجى اللجوء لقسم النقاش مع المراقبين بدل نشر الموضوع مرة اخرى

مغلق
    غير متواجد
    0

بيانات عن الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

عدد زوار الموضوع الآن 1 . (0 عضو و 1 ضيف)

المفضلات

collapse_40b قوانين المشاركة

• غير مصرّح لك بنشر موضوع جديد
  • غير مصرّح بالرد على المواضيع
  • غير مصرّح لك بإرفاق ملفات
  • غير مصرّح لك بتعديل مشاركاتك
  •  

مكسات على ايفون  مكسات على اندرويد  Rss  Facebook  Twitter