مشاهدة النتائج 1 الى 6 من 6
  1. #1

    نشأة الحصان و سلالته

    نشأة الحصان و سلالاته

    يمكن تتبع تاريخ نشأة الحصان الى فترة تزيد عن الستين مليون سنة. فقد دلت الأحافير الى أن أصل الحصان كان موجودا في القارة الأمريكية آنذاك وكان حجمه أصغر بكثير مما هو عليه الآن.

    ومن الدراسات الميدانية استدل العلماء على أن الحصان في صورته الحالية كان موجودا في السهول والبراري الآسيوية منذ ما يقرب من المليون سنة. لقد انتقل الحصان من موطنه الأصلي في أمريكا الى أوروبا وآسيا منذ زمن بعيد وانتشر بفضل الجسور التي ربطت القارات في فترة العصور الجليدية. ومع انحسار الجليد وانعزال جماعات الحصان في أوروبا وآسيا عن تلك التي بقيت في أمريكا منذ حوالي 10000 سنة، انقرض الحصان من موطنه الأصلي لكنه بقي في المناطق الأخرى وبشكل خاص في آسيا ( 4).

    وقبل أن يتمكن الانسان من استئناس الخيول كانت توجد آنذاك أربع سلالات قديمة ترجع الى الحصان الأول، سلالتان من الخيول وسلالتان من البوني. وقد أعطت سلالة البوني الأولى ما هو معروف الآن ببوني أكسمور في انجلترا، وعاشت السلالة الأخرى من البوني في المناطق الباردة من أوروبا وآسيا. أما بالنسبة الى سلالتي الخيول فواحدة كانت تقطن بعض السهول في أواسط آسيا والأخرى كانت تعيش في المناطق الغربية من آسيا وهي ما يعتقد العلماء بأنها أصل السلالة الأهم من الخيول ألا وهي سلالة الحصان العربي كما نعرفها حاليا. لقد تمكن الانسان من استئناس. العديد من الحيوانات واستخدمها في حياته اليومية. فاستأنس الخراف والأغنام في غرب آسيا وشمال الجزيرة العريية قبل حوالي 11000 سنة (5)، أما الخيول فتدل الشواهد على أن الانسان تمكن من استئناسها منذ فترة تزيد عن 5000 سنة في السهول القريبة من منطقة بحر قزوين (6,5). وباختراع العجلة والعريات التي تجرها الحيوانات تمكن السومريون فيما

    لبعد من استخدام الخيول لجر العربات (6).

    منذ فترة بعيدة تم تقسيم الخيول من قبل علماء التصنيف لى مجموعات متباينة اعتمدت على الأصل والمنشأ كالشرقية والغريية والبعض قسمها اعتمادا على سلوكها ومزاجها إلى خيول ذوات دم حار أو بارد. والبعض الأخر أرجعها الى قدرتها على العدو فتم تقسيمها الى بطيئة أو سريعة، أو الى وزنها فعرفت بالخفيفة والثقيلة. ولكن في وقتنا الحاضر اتفق على تقسيم الخيول الى سلالات مختلقة نذكر منها:

    سلالة الحصان العربي الأصيل.

    سلالات الخيول المنغولية مثل بريزو السكي.

    سلالات الخيول البريطانية مثل الكوب الويلزي وهاكني.

    سلالات الخيول الالمانية مثل هولستين وأولدنبرج.

    سلالات الخيول الأمريكية مثل بينتو و بالامينو.

    سلالات الخيول الروسية مثل باشكير وكارباخ.

    سلالات خيول أوروبا الشرقية مثل كونيك البولندى.

    سلالات خيول أوروبا الغريية مثل فجورد النرويجي.

    سلالات خيول جنوب أوروبا مثل الأندلسي باسبانيا وكمرجو الفرنسي.

    سلالات الخيول الاسترالية مثل البونى الاسترالي.

    سلالات خيول أمريكا الجنوبية مثل فالابلا وباسو.

    The Origin of the Horse and its Races
    It is possible to trace the origin of the horse for more than sixty million years. Fossils indicate that the ancestor of the horse was present in North America at that time. The size of the animal was much smaller than what we see these days, about the size of a large dog.

    Field studies have indicated that horses in their present state, have been present in Asian valleys for the last million years.

    Due to the process of land bridges between continents during the ice ages, horses were able to move around from their place of origin and scatter over the continents. With the retreat of the glacial periods, some populations of horses became isolated in Europe and Asia away from their relatives in North America, certainly for the last 10,000 years. By that time, horses had become extinct in North America, but survived in other places and particularly in Asia.(4)

    Prior to the domestication of horses there were four races related to the early horse. There were two races of horse and two races of ponies.

    The first pony type was found in northwest Europe and could be the ancestor of what is known as the Exmoor Pony in England. The second type of pony used to live in the cold areas of northern Eurasia. One of the horse types was present in central Asian areas. The other race was living in western Asia which is believed to be the origin of the present Arabian horses.

    It is known that man was able to domesticate many wild animals and used them in his daily life. Domestication of sheep and goats occurred in the North Arabian Peninsula 11,000 years ago.(5) Much of the evidence indicates that the domestication of horses occurred in valleys near the Caspian Sea about 5000 years ago. (5,6) The invention of wheels allowed the Sumerians to use domesticated horses to pull their chariots.

    Taxonomists have used different methods to categorise horses into various groups. Some researchers relied on the origin of horses to split them into eastern and western, while others divided horses according to their behaviour and mood into hot, warm and cold blooded. Some refered horses to fast or slow in running, and others categorise them into light and heavy groups. At the present time, it is agreed to divide horses into different races as follows:

    1 .Arabian Race.

    2. Mongolian Races such as Prezewalski.

    3. English Races such as Welsh Cob and Hackney.

    4. German Races such as Holestein and Oldenberg.

    5. American Races such as Pinto and Palomino.

    6. Russian Races such as Bashkir and Karabakh.

    7. Eastern Europe Races such as Konik of Poland.

    8. Western Europe Races such as Fjord of Norway.

    9. Southern Europe Races such as Andalusian and Camargue.

    10. Australian Races such as Australian Pony.

    11. South America Races such as Falabella and Paso.



    ========================


  2. ...

  3. #2
    مشكور وموضوع جميل









    على فكره احسن حيوان عندي الخيل
    c3225ae1fcbefb695715ff474225ac11

  4. #3

  5. #4

  6. #5
    مشكووووووور اخوي على المعلومات الحلوة


    تحياتي gooood

  7. #6

    سلامي للجميع.....

    مشكور أخوي ترابل إس على المعلومات الجميلة ..smile
    أنْتَمِي حَيْثُ ....

    لاَ أَتَّفِقُ مَعَالحُزنِ أَبَداً ..!!


بيانات عن الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

عدد زوار الموضوع الآن 1 . (0 عضو و 1 ضيف)

المفضلات

collapse_40b قوانين المشاركة

  • غير مصرّح لك بنشر موضوع جديد
  • غير مصرّح بالرد على المواضيع
  • غير مصرّح لك بإرفاق ملفات
  • غير مصرّح لك بتعديل مشاركاتك
  •  

مكسات على ايفون  مكسات على اندرويد  Rss  Facebook  Twitter