مشاهدة النتائج 1 الى 5 من 5

سؤال .............. ؟ وجواب

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

احب اطرح موضوع الكثير منا لا يعرف عنه شي او يعتبرونه تطيعه للوقت
    حبيت اسئل في مره سؤال عن اهميه الفن التشكيل ودوره في حياتنا
    وانا كنت ارعرف الاجابه قبل ان اطرح السؤال وطبعا نا عارف ان ف عضو هلاقيه يقولي ياعمنا انت بتعتبر شويه الشخبطه اللي بتشخبطوها دي بتسموها فن دانا لو جبت عيل صغير وقلتله شخبط هيطلع احسن منهم انتي هتضحكو علينا ولا علي نفسكم

هرد عليه وهقوله الفن في الوطن العربي في نسبه اميه عاليه جدا تصل لحولي 95 في الميه وده من سبب تخلفن وعدم تتطورنا ومنافستنا للدول المتقدمه هتقولي ايه ياعم صحيح الفنون جنون انت عاوز تقولي ان الفن ده سبب تخلفنا ههههههه ايه ياعم

هقولك معليش استحملني للاخر ولو انا علي غلط فانت من حقق تهدني لطريق الصحيح

انا هطرح عليكم عده اسئله بسيطه وتعالو نشوف ايه الموضوع هتقول ياعم هو انت فاكر نفسك في امتحن اخر السنه ههههه معليش استحملني

السؤال الاول :
    لو انت من محبي الشكولاته ولا اقولك لحسن تقولي مش بحب الشكولاته يسيدي من محبي اي نوع من الحلوه ورحت تشتري من سوبر ماركت قطعه حلوه لقيت قطعتين من نفس الشكره ومن نفس المكونات ووحده منهم متغلفه بورق لحمه والتانيه بغلاف عليه الولان وتصميم جزاب والول سعرها ربع جنيه والتانيه سعرها جنيه؟

بصراحه هتشتري ايه ...... شكرا علي الاجابه .... عرفت انه لو ان الفن ماوفرلكش مصمم قدملك الشئ ده في صوره جزابه حتي نفسيتك تستريح وانت بتاكل قطعه الحلوه

السؤال الثاني :

لو انت عايش في بيت كله لون واحد ونفس اللون في البيوت المجاوره وكل الشوارع لون واحد وتسافر اي مكان تجده لون واحد بالله عليك هتحس برتياح..... ؟ ........... شكلررا علي الاجابه لو ن الفن مقدملكش فنان او مهندس ديكور يتفنن في تلوين حيتنا من مسكن ومن حدائق وشوارع الخ

السؤال الثالث :

لو ان القماش اللي بيتصنع من القطن اتفصل بنفس لون القن هتقوم الصبح هتلاقي ل الدنيا قطن ههههه لبسك في البيت لون القطن وفي الشارع لون القطن وكل من حولك لون القطن بلله عليك شعورك هيكون ايه ؟؟؟
    لو الفن موفر لكش فنان يجيد التفنن في طباعه وصبغ المنسوجات المنسوجات ومصم زياء يتفنن في تصميم مختلف الاشكال وده منطبق علي السيارات وكل نواع احتياجاتنا

السؤال الرابع
    ماذ سوف يكون الحل لو لا وجود الرسوم التوضيحيه في الكتب الدرسيه ؟............. كنا هنلاقي مثلا لما طلبه طب بشري تحب تتعرف علي جزئ لا يمكن رؤيته كل مره هيجبيو جسه او يشرحوها ولو عملو كده لو طالب المدرسه عاوز يشوف العضله دي او الجزء ده المدرس يجيب في الفصل جثه ويفرجو وكمان لما الطالب يحب يذاكر يشيل جثه وهو مروحه ولا ممكن يجيب حد من العيله يفتحه كرشه بالمطوه ويقعد يذاكر ههههههههههههههه

السؤال الخامس:

عندما تشاهد لوحه او اي عمل فني ويعجبك ماذا سوف تقول ؟...... بتقول الله
    وهنا انت بتذكر الخالق سبحانه وتعالي

ولو حبيت اسئل هسئل تير بس ش عاوز اخليكم تملو

واحب بس اضيف ليك ان ارقي انواع العلاج الان هو العلاج بالفن التشكيلي وده علج بيستخدم في الدول المتقدمه

والكلام في موضوع كيفيه العلاج بالفن التشكيلي محتاج لموضوع اخر

واضيف كمان ان كلنا فننين تشكلين من الباديه طبعا هتتريق بس انا ممكن ابتلك كلامي ده اي شخص فينا فنان منذ الشهور الاولي من عمره مع اختلاف الفروق الفرديه بينا وكمان اختلاف البيئه المحيطه بيه

والحديث ده برضو محتاج موضوع اخر

اسف لو كنت طولت عليك انا حابب اقفل علي كده عشان انا لو فتحت في الكلام عن الفن التشكيلي مش هتعرفو تسكتوني وكن انا كتبت الموضوع ده وكان بشكل اجمل من كده بس لااسف مضفشسعتها الموقع قفل وكنت في حاله سيئه جدا

شكله كان بيحبكم ومكنش عاوز يصدعكم بكامي واسف مره تاني

وارجو الرد والمناقشه

2. ...

من نفس الشكره ومن نفس المكونات ووحده منهم متغلفه بورق لحمه والتانيه بغلاف عليه الولان وتصميم جزاب والول سعرها ربع جنيه والتانيه سعرها جنيه؟

كلامك اخوي مصري بحت ماني قادرة افهم شي><
    عموما يعطييك العافية تسلم واسفين على القصور

السلام عليكم
    شكرا على موضوعك الجذاب.
    انا حاسه ان انت في كلية فنون جميلة مش كده ؟
    انا بردوا في كلية فنون جميلة جامعة الاسكندرية.
    موضوعك رائع و بيحسسني بقيمتي.شكر لك

ههههههه

أهلا أختي نفرتيني

شكرا لمرورك والرد الجميل

تخصصي نظم محاسبية ولكن متعاطف مع قسم الفنون

هههههههه

تحياتي واحترامي

بيانات عن الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

عدد زوار الموضوع الآن 1 . (0 عضو و 1 ضيف)

المفضلات

collapse_40b قوانين المشاركة

• غير مصرّح لك بنشر موضوع جديد
  • غير مصرّح بالرد على المواضيع
  • غير مصرّح لك بإرفاق ملفات
  • غير مصرّح لك بتعديل مشاركاتك
  •  

مكسات على ايفون  مكسات على اندرويد  Rss  Facebook  Twitter