مشاهدة النتائج 1 الى 13 من 13

ربط الايات القرأنية بالحقائق العلمية (موضوع للنقاش الجاد)

بسم الله الرحمن الرحيم
    وبه نستعين
    أنا لاحظت تفشي عادة وهي ربط القرأن الكريم بالحقائق العلمية وده بيؤدي في الأخر للغبطة جامدة جدا في الأخر
    مثال
    أنا جيت عملت مرة موضوع عن ان الكواكب 11
    من الأياة
    أذ قال يوسف لأبيه يأبت أني رأيت أحد عشر كوكبا والشمس و القمر رأيتهم لي ساجدين
    وبعدين سمعت خبر في التلفزيون بيقول أنا لكواكب اصبحو 10 وذلك لأنفصال عطارد عنهم وخروجه عن تعريف الكوكب

هل ده معناه ان القران غلط لأ خالص بس احنا الي مش فاهمين القران خالص
    زي مرة بتكلم مع راجل كبير فابقوله
    أنا انكر الأصوات لصوت الحمير
    معناها مش ان الحمار صوته انكر صوت لأ معناها أن الي بيتكلم بحجاة غلط وشايف انه هو الصح ويجادل وخلاص ومش عايز يفكر الكلام الي بيتقاله ده صح ولا غلط ده حمار مش فاهم والواحد الي بيكلمه مبيبقاش طايقه ويبقى صوته منكر والبيكلمه هو المستحمله
    راح الراجل قالي
    لألألألألألأ
    انتا غلطان هما جابو صوت الحمار وحطوه على جهاز يقيس التردد ووجدوا ان أكبر تردد لصوت هو صوت الحمار
    تعليقي على الراجل ده
    يعني لو اكتشفوا حيوان جديد صوته اوحش وأنكر يبقى القران غلط والاية غلط
    لألألألألأ كل الحكاية أن احنا مش فاهمين الأياة
    طب ماهو ممكن اي دولة من الدول المتقدمة تخترع جهاز يطلع صوت أنكر من صوت الحمار ودي حاجة سهلة يعني وومكن الي درسو فيزياء ياكدو كده بالتحكم في الطول الموجي

مش ده اساس موضوعنا
    وباردو مش معناها ان أحنا مانربطش بين القران و العلم لألألأ ده بسبب أيه واحدة واحد اسلم
    واحد مش مسلم فتح القران علشنا يقرا ويشوف أيه الجوا الكتاب ده أول حاجة قراها أقتربت الساعة وانشق القمر
    قال ايه اللكلام ده وقفل المصحف وبعد كام يوم كان بيتفرج عن برنامج عن رواد الفضاء وتحليل تربة القمر وقالو انا التربة أستحالة تبقى بالنوع ده وسطح القمر بالشكل ده إلا لأن القمر أنشقغلى نصفين قبل كده
    أول مالراجل سمع الكلام ده اسلم
    مغزى الموضوع ده كله ان الواحد يفكر بعقله ومايسبتش تفكيره على حاجة واحدة لأ خلي عقلك يفكر شوية
    شوفه هل عقولكم متقبله الكلام ده ولا لأ ولو لأ
    لأ ليه

وخلاصة الخلاصة أن في ايات صح ترابطها بالعلم وأيات أحنا ربطناها غلط بالعلم (زي الكوكب الي تم الأشارة إليها في الموضوع)
    وعايزأشوف ردودكم الحلوة الي زيكو

THE EGYPTION

attachment

2. ...

شكراً لك على الموضوع راجع بالتعليق .. smile
    attachment

attachment

FaceBook-icon Twitter-icon

إقتباس الرسالة الأصلية كتبت بواسطة the X detective مشاهدة المشاركة
    شكراً لك على الموضوع راجع بالتعليق .. smile

في أنتظار تعليقك
    أخي وشكرا على المرور
    THE EGYPTIAN

موضوع رائع وقيم..
    ولكن أخي الكريم ..
    لدي ملاحظة صغيرة..
    لما تكتب باللهجة المصرية..؟؟؟!!!
    \
    \
    موضوع كهذا له صلة بالقرآن الكريم..يستحق أن تكتبه بلغته..أقوى اللغات وأفصحها..
    \
    \
    بإنتظار جديدكـ
    attachment

أهلا بالمشرفة الكريمة أوراق الورد عطرتي الموضوع بردك الحلو وأخيرا حسيت اني عملت موضوع قيم
    موضوع رائع وقيم
    .
    ردك احلى .
    ولكن أخي الكريم ..
    لدي ملاحظة صغيرة..
    لما تكتب باللهجة المصرية..؟؟؟!!!
    اصل أنا بحس أنها اسهل عليا من العربية الفصحى لأني مش بعد أفكر لسه اصيغ الكلام أزاي فابستسهل المهم مش انتي فهمتي الكلام ولا لأ
    \
    \
    \
    \
    بإنتظار جديدكـ
    شكرا على الرد الحلو ومنورة الموضوع اوراق الورد وارجو أن تعطري مواضيعي القادمة بردك الحلو THE EGYPTIAN

موضوعك راااااااااااائع ,, لي عودة

السلام عليكم ...

موضوع راااائع جداً اخيgooood
    فللأسف الشديد الكثير من الناس اصبحوا يفسرون القرآن على هواهم ويدعون ان تفسيرهم صحيح بدون الرجوع الى كتب التفسيرfrown

رأيي من رأي المراقبةrambo
    فسيكون الموضوع اجمل اذا كتبته بالفصحى
    وتقبل تحياتي

سلاااامgooood

محرر سابق wk4hNR
    الصورة الرمزية الخاصة بـ Li Hao

مقالات المدونة
    8

عضو ألماسي 2015 عضو ألماسي 2015
    مُميزي الصفحة الأخيرة مُميزي الصفحة الأخيرة
    إن كثير بل وجميع الحقائق التي يكتشفونها موجودة في القران الكريم وليس به خطأ فهو كلام الله تعالى, وإنما السبب لأن القران الكريم لا يمكن أن تفسره بالعقل فقط بل إن التفسير علم لكن علينا أن ننتبه جيدا لنوع التفسير الصحيح وليس التأويل بمعنى ظاهر وباطن كما يفعل أصحاب المذاهب الضالة, أما تفسير الكواكب فهو كان حلما حلمه عليه الصلاة والسلام وتفسيره ما حصل بعد ذلك من أهله حين التقى بهم ولم يكن معناه إن الكواكب 11 وهذا يثبت خطأ من يقدمون العقل على النقل فإن هنالك القران والسنة أولا وبالنسبة للكتب الموثوقة تفسير السعدي وتفسير القران العظيم لابن كثير هذه من أصح التفاسير, أما أنكر الأصوات فالاية صريحة وهناك فرق كبير بين المعنى الحقيقي وبين التأويل الذي ذكرتيه, وحتى لا يقع هذا الأمر علينا بالرجوع إلى مصدر موثوق فإن النبي عليه السلام كما ذكر أنه ترك لنا ما إن تمسكنا به لن نضل> كتاب الله والسنة النبوية, وكل ما يحصل هو بسبب الفهم الخاطئ للنصوص وتقديم العقل على النقل أو تفسيرها بشكل خاطئ..
    اخر تعديل كان بواسطة » Li Hao في يوم » 04-01-2007 عند الساعة » 18:45
    sigpic79120_4

إقتباس الرسالة الأصلية كتبت بواسطة Meryl
    coolTalk and talk then talk
    فبالكلام تحيا الأنثىembarrassed

للأخوة معنى آخر
    لوبيليا Я I Т أَسـْــــر

إقتباس الرسالة الأصلية كتبت بواسطة mostafa882000 مشاهدة المشاركة
    موضوعك راااااااااااائع ,, لي عودة

شكرا على الرد مصطفى ومنور يباشا ويارب تكون فاكرني
    THE EGYPTIAN

والله الموضوع شيق جدا ومشكور على المعلومات
    فللأسف الشديد الكثير من الناس اصبحوا يفسرون القرآن على هواهم
    أخوك العميل 7

السلام عليكم .

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

موضوع راااائع جداً اخيgooood

فللأسف الشديد الكثير من الناس اصبحوا يفسرون القرآن على هواهم ويدعون ان تفسيرهم صحيح بدون الرجوع الى كتب التفسيرfrown
    ردك أروع أختي ومنورة الموضوع برايك وردك الجميل

رأيي من رأي المراقبةrambo

فسيكون الموضوع اجمل اذا كتبته بالفصحى
    أنشاء الله موضوعاتي القادمة هاتكون بالفصحى gooood
    وشكرا على الرد
    gooood gooood

وتقبل تحياتي

عذرا أختي ولكنت التحيات لله غلط تقريبا أن أحنا نقول تحياتي والله أعلم

سلاااامgooood
    [/QUOTE]

وخير الختام السلام ونوري مواضيعي
    THE EGYPTIAN

إقتباس الرسالة الأصلية كتبت بواسطة Li Hao مشاهدة المشاركة
    إن كثير بل وجميع الحقائق التي يكتشفونها موجودة في القران الكريم وليس به خطأ فهو كلام الله تعالى, وإنما السبب لأن القران الكريم لا يمكن أن تفسره بالعقل فقط بل إن التفسير علم لكن علينا أن ننتبه جيدا لنوع التفسير الصحيح وليس التأويل بمعنى ظاهر وباطن كما يفعل أصحاب المذاهب الضالة, أما تفسير الكواكب فهو كان حلما حلمه عليه الصلاة والسلام وتفسيره ما حصل بعد ذلك من أهله حين التقى بهم ولم يكن معناه إن الكواكب 11 وهذا يثبت خطأ من يقدمون العقل على النقل فإن هنالك القران والسنة أولا وبالنسبة للكتب الموثوقة تفسير السعدي وتفسير القران العظيم لابن كثير هذه من أصح التفاسير, أما أنكر الأصوات فالاية صريحة وهناك فرق كبير بين المعنى الحقيقي وبين التأويل الذي ذكرتيه, وحتى لا يقع هذا الأمر علينا بالرجوع إلى مصدر موثوق فإن النبي عليه السلام كما ذكر أنه ترك لنا ما إن تمسكنا به لن نضل> كتاب الله والسنة النبوية, وكل ما يحصل هو بسبب الفهم الخاطئ للنصوص وتقديم العقل على النقل أو تفسيرها بشكل خاطئ..
    شكرا على الرد ولي تعليق عند العودة

والله الموضوع شيق جدا ومشكور على المعلومات

شكرا أنتا على الرد الحلو ومنور الموضوع بردك الحلو

فللأسف الشديد الكثير من الناس اصبحوا يفسرون القرآن على هواهم

dead dead dead dead

أخوك العميل 7

أخوك
    the egyption

بيانات عن الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

عدد زوار الموضوع الآن 1 . (0 عضو و 1 ضيف)

المفضلات

collapse_40b قوانين المشاركة

• غير مصرّح لك بنشر موضوع جديد
  • غير مصرّح بالرد على المواضيع
  • غير مصرّح لك بإرفاق ملفات
  • غير مصرّح لك بتعديل مشاركاتك
  •  

مكسات على ايفون  مكسات على اندرويد  Rss  Facebook  Twitter