الصفحة رقم 1 من 3 123 الأخيرةالأخيرة
مشاهدة النتائج 1 الى 20 من 51

اخواني بعدتعب أستطعت أني اصمم وجه انسان حقيقي ثلاثي الابعاد ادخل وقيم وابدي ملاحضاتك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كيف حالكم ياأخوان وتقبل الله صيامكم وقيامكم في هذي العشر الاواخر

بعد غيابي عن المنتدى مدة أحببت أني أعرض العمل اللي خلاني اغيب كل هالمدة عمل كان مضمونه عمل

1-وجه انسان حقيقي
    2- واحببت أيضا عرض عمل اخر وهو عبارة عن مشهد تحت سطح البحر

العمل الاول لأتعبني شوي لانه كان يبي دقة في التصميم فاستعملت فيه برنامجين :
    1
    1-3DMeNow Professional 2

2-3ds max 6

فكانت النتيجة كما ترون:
    attachment

وأما العمل الثاني فاستخدمت برنامج واحد فقط :

1-3ds max 6

فكانت النتيجة:
    attachment

هذي هي العملين اللي أحببت اوريكم هي وانا راح أكون شاكر للمنتقدين سواء كانو يعرفون البرنامجين أو لا

وابغى ملاحضاتكم وتقييمكم للعملين
    tongue cheeky

اخوكم المحب لكم:

القط الاسود1gooood gooood gooood

الايميل:max.keen@hotmail.com
    نماذج الصور المرفقة نماذج الصور المرفقة اضغط على الصورة لمشاهدتها بالحجم الطبيعي  

الاسم » pic001.GIF  

عدد المشاهدات » 930  

الحجم » 146.3 كيلو بايت  

الهوية	» 194055   اضغط على الصورة لمشاهدتها بالحجم الطبيعي  

الاسم » 1.GIF  

عدد المشاهدات » 941  

الحجم » 146.3 كيلو بايت  

الهوية	» 194064  

2. ...

مشاء الله عليك اخوي
    اشكر فنك..
    صراحه ابدااااع
    وبداية طيبة معااك..ز
    ولاتحرمنا من جديدك ...
    اخوك::
    ولد الظاهري

إقتباس الرسالة الأصلية كتبت بواسطة ولد الظاهري مشاهدة المشاركة
    مشاء الله عليك اخوي
    اشكر فنك..
    صراحه ابدااااع
    وبداية طيبة معااك..ز
    ولاتحرمنا من جديدك ...
    اخوك::
    ولد الظاهري
    شكرا لك أخوي على الرد الجميل وماتقصر

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كيفك أخوي القط الأسود

إن شاء الله بخير

يسعدني إني أشوف ناس مبدعين في إستخدام الثري دي ماكس redface

بصراحة تصاميمك روعة .. وأتمنى لك التقدم للأفضل والأفضل

تصميم وجه الإنسان أحس انه يحتاج لتنعيم الزوايا والأطراف أكثر ^^

أما تصميم البحر .. فجداً رائع

بس اللمعان شديد في القاع ^^

ولو سويت اضافات كأعشاب وكائنات بحرية أتوقع يطلع أحلى

بس مع هذا يبقى إبداع

تمنياتي لك بالتوفيق ولا تحرمنا جديدك

أخوك

عاشق التحدي
    اخر تعديل كان بواسطة » عاشق التحدي في يوم » 26-10-2006 عند الساعة » 15:56
    attachment

طيار الكاندام ،، تسلم يدك يا مبدع
    ،،،

آخر أعمالي | H A R M O N Y - من ذاكرة التاريخ - فضاء أرجواني
    Instagram | 500px

مي توووو لي عوده
    All people hope Islam helps everything in life. Islam will make jobs. Islam will make freedom. Islam will make everything.
    Ahmed Ali

الاول واااااايد حلو بس العيون يبالها تضبيط شوي
    و الثاني رووووعه و ما عليه رمسه
    تسلم اناملك خيو
    و الى الامام

الدقن محتاجة نعومة أكتر حتى تصبح جيده و هنالك طريقة لعمل جلد اكثر واقعية و ألى الأمام يا شاب
    show

وش هالإبداع .. يبيله حجز laugh
    2386bc6c285805b5602e3620bbb1c799
    Miss ya BMA

البرنامج اللي أنت أستخدمته في عمل الوجه سهل جدا ماكنتش أعرف أن في حاجة زي كده ده برنامج رائع بس مش هو ده اللي يقول أنك مصمم محترف لأنه برنامج محدود الأمكانيات
    اخر تعديل كان بواسطة » bisalabisa2000 في يوم » 22-10-2006 عند الساعة » 11:38 السبب: تصحيح حرف خاطىء في كلمة أستخدمته

إقتباس الرسالة الأصلية كتبت بواسطة bisalabisa2000 مشاهدة المشاركة
    البرنامج اللي أنت أستخدمته في عمل الوجه سهل جدا ماكنتش أعرف أن في حاجة زي كده ده برنامج رائع بس مش هو ده اللي يقول أنك مصمم محترف لأنه برنامج محدود الأمكانيات
    اخزي شكرا لك على الرد المرور
    لكن للمعلومية البرنامج الاول كان لعمل الوجه فقط وبعدين حولت العمل على امتداد الماكس ومن ثم شرعت في عمل العيون والخامات والملابس اما عن خامة الوجه اللي تتكلم عنها فكانت تجربة لهذه الخامة و كان باالا مكان اني أسوي خامة وجه حقيقة وهذي سهلة ومستعد اشرحها لكن أنا حبيت اختبر هاالخامة الجديدة اللي من اعدادي وللمعلومية البرنامج الاول ماهو برنامج احترافي لكن الثري دي ماكس احترافي وحتى تصبح محترفا يلزمك تشتغل عليه أكثر من 10 سنوات حتى تصبح محترفا

التصاميم رائعه .. صدق محترف .. لي عودة لرد بالتفصيل ^^

" بسم الله الرحمن الرحيمـــ"

" السلام عليكم ورحمـة الله وبركاتهـــ"

مــررررررة روعـة ماشاء الله..

ننتظـر إبداعاتـك أخــوي..

وشكــرا..

مــع تحيـاتـي:-

M!ss sohara
    بعـد غيـاب ،، وشـوق طـال مـداهـ
    أعـود لكـــــم بأحدث ما يقـدمه قلمــي ..

بصراحه انك فنان القط الاسود

والى الامام اخووي في التصاميم
    كان لا بد من عودة شبوح الى دياره "مكسات" مرة اخرى

شكرا لكم على هالردووووووووووووووووووووود
    واذا عندكم ملاحضات او تعليقات فانا راح أكون سعيد بها

ما أحبش أكون كلامنجي و بس

أدي يا سيدي دليل أني باعرف أستخدمه من اول نظرة و أي حد عنده فكرة عن الnurbs curves هيعمل الوش عادي جدا بس البرنامج حلو جدا وأشكرك على أكتشافه للجميع لأنه سيفيد في الألعاب أكثر لكن هذا الوجه للأبن خالي و عملته أول ما نزلت البرنامج و الحمد لله طلع شغال بس محتاج شوية تظبيط المهم أنا عملته في 6 دقائق بالظبط غير التصوير ونقل الصورة فتقريبا خد 10 ل 12 دقيقة يعني سريع و عمليو اعتقد ان 10 سنين كتير ممكن يبقوا أقل لعدم الأحباط لأنك بكده بتعمل للجميع أحباط .....أنا لسه أول سنه ليا في 3 دي ستوديو ماكس و الحمد لله مستوايا كويس جدا و شوف المواضيع بتاعتي و احكم و طبعا أنا مش محترف بس هابقى و انت كمان لو حاولت أجمد من كده هتقدر في أقل من كده
    نماذج الصور المرفقة نماذج الصور المرفقة اضغط على الصورة لمشاهدتها بالحجم الطبيعي  

الاسم » Mido 3d.jpg  

عدد المشاهدات » 216  

الحجم » 64.5 كيلو بايت  

الهوية	» 195409   اضغط على الصورة لمشاهدتها بالحجم الطبيعي  

الاسم » mido upper view.jpg  

عدد المشاهدات » 75  

الحجم » 65.5 كيلو بايت  

الهوية	» 195410  

اضغط على الصورة لمشاهدتها بالحجم الطبيعي  

الاسم » how is it done.JPG  

عدد المشاهدات » 160  

الحجم » 142.3 كيلو بايت  

الهوية	» 195411  
    اخر تعديل كان بواسطة » bisalabisa2000 في يوم » 23-10-2006 عند الساعة » 03:07 السبب: زياده في المعلومات اضفتها

إقتباس الرسالة الأصلية كتبت بواسطة bisalabisa2000 مشاهدة المشاركة
    أدي يا سيدي دليل أني باعرف أستخدمه من اول نظرة و أي حد عنده فكرة عن الnurbs curves هيعمل الوش عادي جدا بس البرنامج حلو جدا وأشكرك على أكتشافه للجميع لأنه سيفيد في الألعاب أكثر لكن هذا الوجه للأبن خالي و عملته أول ما نزلت البرنامج و الحمد لله طلع شغال بس محتاج شوية تظبيط المهم أنا عملته في 6 دقائق بالظبط غير التصوير ونقل الصورة فتقريبا خد 10 ل 12 دقيقة يعني سريع و عمليو اعتقد ان 10 سنين كتير ممكن يبقوا أقل لعدم الأحباط لأنك بكده بتعمل للجميع أحباط .....أنا لسه أول سنه ليا في 3 دي ستوديو ماكس و الحمد لله مستوايا كويس جدا و شوف المواضيع بتاعتي و احكم و طبعا أنا مش محترف بس هابقى و انت كمان لو حاولت أجمد من كده هتقدر في أقل من كده
    أخوي أنت اعتمدت في هالتصميم على برنامج واحد واللي أنا ذكرته وهذا الامر ماياخذ مني ثواني ولله الحمد

لكن كونك تعتمد على اربع برامج أواكثر في غخراج عملك بصورة مقنعة هذا أمر ثاني فأنا كان بإمكاني عمل هالوجه بكل سهولة جدا جدا جدا بنفس البرنامج

لكني اخذت منحنى ثاني أنا عملت راس عادي من غير وضع أي صورة ومن ثم تحديت الجميع بان حولت العمل للثري دي ماكس !!!

ممكن الان تتساءل وتقول هو ابله ولا ايه يترك الا مر السهل ويروح للصعب ؟؟؟؟

أخوي انا كنت أبغى اتحدى نفسي بان اعمل كل الخامات والعيون والملابس على برنامج الثري دي ماكس!!!
    اخوي لابد للمصمم المحترف انو تكون عنده أكثر من ركن لكي يصبح مصمم محترف
    لكن كونك انك تعتمد على برنامج واحد فهذا لايطلق عليه احتراف!!
    وللمعلومية أنا ايش اللي اتعبني في هالعمل مو تصميمه بل اخرجه حيث أخرجته بخمس برامج وكل اخراج كان مختلف عن الاخر في الهيئة وهذا اللي خلاني أتأخر في التصميم !!!

أما عن قولك انو برنامج الثري دي ماكس ماياخذ كل هاالمدة فحبيت اقولك اخوي هذا الامر راجعلك انت
    فمستحيل انك تطلق على نفسك اسم محترف وانت ماعرفت دواهي هالبرنامج

اخوي في أخر اعمالي استطعت اني أكشف سر رصاصة ماتريكس مع العلم لن الجميع قال ان المصمم سواها ببرنامج الفيديو لكن بطبعي انسان يحب الاكتشاف فحاولت الين توصلت للسر ببرنامج الماكس

الخلاصة : لابد لمصمم الجرافيكس يكون عنده علم بكيفية اخرج عمله باكثر من برنامج """"

وأرجو اني ماطولت عليكم

ممتاااااااااااز ,, براففففففففففووووووووووو ,,

ممكن كمان تضيف animation للعين حيكون أحلى

بالنسبة لي أنا تعاملت من زمان مع 3d max 4 & viz الصراحة تعقدت منه وما عرفت أعمل حاجة مفيدة ,, لكن ممكن تقولي أخدو منك كم أسبوع الرسمتين وبمعدل كم ساعة في اليوم ,,

أنصحك تستخدم برامج كمان زي maya المشهور بمؤثراته السينمائية والجلدية والمطاطية واللي حتعطي واقعية أكثر ,,

بالنسبة لي أنا أتابع وأشاهد هذه البرامج ,, لكن عن نفسي أنا فااااشل في عمل اي حاجة مفيدة في البرامج دي

واستمر في العمل الجيد ,, وما عندي اي انتقادات غير اني اشجعك على التدرب على التحريك ماعرفش ازاي لكن انت قدها وقدود

وشكرا
    ...

إقتباس الرسالة الأصلية كتبت بواسطة mostafa882000 مشاهدة المشاركة
    ممتاااااااااااز ,, براففففففففففووووووووووو ,,

ممكن كمان تضيف animation للعين حيكون أحلى

بالنسبة لي أنا تعاملت من زمان مع 3d max 4 & viz الصراحة تعقدت منه وما عرفت أعمل حاجة مفيدة ,, لكن ممكن تقولي أخدو منك كم أسبوع الرسمتين وبمعدل كم ساعة في اليوم ,,

أنصحك تستخدم برامج كمان زي maya المشهور بمؤثراته السينمائية والجلدية والمطاطية واللي حتعطي واقعية أكثر ,,

بالنسبة لي أنا أتابع وأشاهد هذه البرامج ,, لكن عن نفسي أنا فااااشل في عمل اي حاجة مفيدة في البرامج دي

واستمر في العمل الجيد ,, وما عندي اي انتقادات غير اني اشجعك على التدرب على التحريك ماعرفش ازاي لكن انت قدها وقدود

وشكرا
    35

أشكرك على هالرد والنصيحة

وللمعلومية أخوي الانيميشن تخصصي وانا مصمم اعلانات والحمدلله

أما عن برنامج المايا فأنا اعرفه وهو جيد لكن الماكس أفضل هو و ثلاث برامج

العمل الاول أخوي أخذ من ساعة لكن الاخراج زي ماقلت هو اللي طول فجربت اني أخرج العمل على خمسة برامج

اما العمل الثاني أخذ مني في التصميم 10 دقائق وفي الخامات 10 دقائق فكانت النتيجة كما ترى

اما أخوي قولك انك تحطمت عند استعمال الماكس فاكيد انك كنت متوقع انك تسوي حاجات جبارة بكل سهولة!!!

هذا الخطأ اللي يقع فيه أكثر الهواة لكن نصيحة لك اخوي ارجع وابدا من الصفر بداية جديدة وإذا بغيت أي خدمة ماعليك إلا انك تقولي

بيني و بينك الأحتراف مش انك تستخدم أكثر من برنامج بل على العكس أنك تطلع من برنامج و أتنين اللي أنت عايزه لأن أستخدام أكتر من خمس برامج لأخراج شيء واحد هذا كثير جدا على الراس اللي انت عاملها يعني أقولك مثلا أنت مش محتاج البرنامج اللي هو 3d me now كان ممكن تعمل التصميم بماكس بس و تحط المواد عندك لو جاهزة أو تالفها بالفوتوشوب و بعد كده تحطها و أنا شايف أنك ممكن كمان تستغنى عن فوتوشوب في الوجه ممكن تالف المادة من ماكس بس و انا مش بقول ان اللي بيستخدم برامج كتير في شغله يبقى مبتديء بس المفروض تظهر ده في شغلك يعني أنا فوجئت أنك مستخدم خمس برامج في الوش ده ! كتير .... ما هو لازم تتصرف ... أفرض ماعندكش الخمس برامج دول ... تحتاس مثلا ؟ يعني ماتقدرش تعمل كلمة black cat على الماكس و تخليها 2d و مياثرش عليها الأضاءة ... يعني لازم فوتوشوب عشان تعملها ؟.... و تضيع وقتك على الفاضي؟ هو ده اللي قصدي عليه ... سرعة الأداء عنصر مهم في التصميم مع الدقة طبعا وأنا والله بانصحك مش متغاظ منك بل على العكس أنا مبسوط منك لأنك بتتحدى نفسك

الصفحة رقم 1 من 3 123 الأخيرةالأخيرة

بيانات عن الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

عدد زوار الموضوع الآن 1 . (0 عضو و 1 ضيف)

المفضلات

collapse_40b قوانين المشاركة

• غير مصرّح لك بنشر موضوع جديد
  • غير مصرّح بالرد على المواضيع
  • غير مصرّح لك بإرفاق ملفات
  • غير مصرّح لك بتعديل مشاركاتك
  •  

مكسات على ايفون  مكسات على اندرويد  Rss  Facebook  Twitter