PDA المساعد الشخصي الرقمي

عرض كامل الموضوع : مواقف العيد

lucky 96
10-09-2010, 07:20
السلام عليكم http://up101.9ory.com/v/10/09/10/09/51247519690.gif

كل سنة وانتم طيبين بمناسبة عيد الفطر المبارك

وان شاء الله كل سنة احلى واحلى واحلى عليكم دائما باذن الله
موضوعنا مش بيتكلم عن المواقف العادية لا ....

بيتكلم عن مواقف العيد التى لاتعد ولاتحصى
فى العيد بنقابل ناس ماشفنهاش من السنة اللى فاتت ونقابل جيرانا فى المسجد والشوارع واصحابنا . واللى بنكرههم واللى بيكرهونا << لاتواخذونى ولكن دى الحقيقة بنقابل ناس كنا نفسنا نقابلهم وناس ياليتنا ماخرجنا عشان مانشوفهمش والناس اللى ماتعرفش بعضها تسلم على بعض
كل سنة وانت طيبين
وانتم طيبين يارب وتعود عليكم الايام بخير دايما
وفى الجيران كل واحد يخرج من بيته ويسلم على التانى مثلا واحدة ست رايحة تقابل اختها التانية والحوار يكون كالتالى :
ازيك ياختى كل سنة وانتى طيبة
وانتى طيبة ياحبيبتى
تعود عليكى دايما الايام بخير
ان شاء الله وانتم كمان
ماشفتيش ياختى الولية اللى فى التالت عملت ايه امبارح ؟
لاياختى عملت ايه ؟
وهاتك يا كلام وفى الاخر
يلا مالناش دعوة
اه ربنا يهديهم ياحبيبتى
هههههههههههههههههه اسفة ولكنها عادة دايما فى الستات النميمة

لكن اكيد ده مش هيضيع علينا فرحة العيد الكريم
ويبتدى قطيع الاطفال كل طفل ياجرله عجله ويجروا بيها ورا بعض زى القطيع والزمامير بس الناس الكبار بيكونوا سعداء بكدة
فى اللى بيخرج مع اصحابه ... وفى اللى بيقعد طول اليوم جنب التليفون والموبايلات يعيدوا على احبابهم .... وفى اللى بيسافر بلده سواء محافظه او بلد اخرى يقعد فيها فى بلده بلد طفولته ويتذكر الماضى الجميل ويسلم على ابو خالد وام يوسف وجيرانه القدام اللى دائما لسة فاكرينه .... وفى اللى بيقعد فى البيت مابيعملش حاجة غير الاكل فى الكحك والبسكويت والحلويات بكل اصنافها وفى الاخر يسال نفسه طب انا بتخن ليه ؟؟ << هو من شوية ... وفى اللى بيقعد فى المسجد ساعات كتير للعبادة وبعديها بمدة كبيرة يروح لبيته ويقضى بقية العيد مع اهله .... وفى اللى بيفتكر الزمن الجميل باغانيه يا ليلة العيد انيستينا وجديت الامل فينا يا ليلة العيد لام كلثوم و اهلا اهلا بالعيد مرحب مرحب بالعيد هيه هيه هيييييه << مالى اتهبلت كدة ليه ؟؟ وفى اللى يفتكر ويقول اه فى نفس اليوم ده خرجت مع اصحابى السنة اللى فاتت وفى نفس اليوم ده سافرنا بره الى ( ......) وفى اللى بيعمل كل ده فى كذا يوم << اااااااه واحد عايش حياته . وفى المساجد بعد كل صلاه العيد تلاقوا البلايين والطراطير توزع على الاطفال فقط مجانا ومش فاهمة ليه مش للكبار برده هو عشان اسمنا كبار ؟؟ حاجة تغيظ هههههههههههههه تخيلوا راجل كبير بيدوله زمارة هههههههههههههه لالا كدة احسن
ويبتدى الرنجة والفسيخ تملى الاسواق والبيوت وييجى الواحد يكلم صحبه صحبه يغمى عليه من ريحة الفسيخ اللى مالياه
ويضطروا يكتبوا الناس عليه لافته تقول : احذروا من الوقوف بجانب اى حد واكل فسيخ او رنجة وفى اللى تفتح التلفزيون يلاقى الاغانى بتاعت زمااااااااااااان اللى كنا بنسمعها واحنا اطفال من العيد فرحة واهلا بالعيد وغيره وفى اب بقرا الجرنال وييجى يقفله يلاقى اولاده بيبصوله وعنيهم كلها براءة ومدين ايديهم ليه بابتسامة طفولية جدا والاب ماعليه الا انه يطلع من جيبه ويديهم العيدية على اد مايقدر واولاده فرانين جدا زى الشياطين وهو سعيد وبيقول فى سره : مش مهم مش لازم اخرج النهاردة مع اصحابى وفى وفى وفى ........

فى اللى بيقضى العيد فى فرحة وسعادة وفى الى بيقضيه فى نكد وحزن الحزن بييجى بسرعة فى اى وقت واى مكان مابيرحمش ...

بس اكيد دائما بنفتكر العيد الحلو اللى بييجى مرة فى السنة عيد الفطر وعيد الاضحى .
( انا بتكلم على العيد فى مصر بيكون عامل ازاى ماجربتش فى اى دولة عربية تانية بيكون ازاى بس اكيد حلو ) احكولنا عيدكم ازاى وانتوا فى اى دول عربية تانية بيكون عامل ازاى

انت قضيت عيدك ازاى ؟؟

sage mode
10-09-2010, 12:09
مشكور اختي على الموضوع

lucky 96
11-09-2010, 05:52
ايه يا جماعة ؟؟
محدش عنده مواقف للعيد ؟؟
فينكووووووووووا ؟؟

AFRO IS THE BES
11-09-2010, 07:31
يسلمووو على الموضوع
بس انا عندي العيد نوم في نوم

راستمان
11-09-2010, 18:22
هــــــــــــــــــلا والله بالهمــــــــــــــــــــــــــــــر

مشكوره على الموضوع

وكل عام وانتي بخير

Sonar
12-09-2010, 06:42
مشكور على الموضوع الرائع::جيد::

bebo_nice
12-09-2010, 07:34
شكلو مصر مآآآآره فله عندكم

اولا يسلموؤؤ ع الموضوع

انا بقضي العيد ف البيت والبحر بس اللي محليه

الجلسه مع الاهل والله مافي احلى من كذا

والشو كلاتات والحركركات اللي وحشتنا >>>اللي يقول ماتاكلو كل يوم

انا من جده والعيد مره حلو بس للاسف كان فيه شئ اسمو طراطيع ذحين والله ماادري

اشبهم شكلي انا بطرطع من الملل والزيارت الحلوه من الاهل والاصحاب ودوم عليهم الضحكات

والله هذا اللي اسميه عيد نجلس ثلاثه ايام ف جده نزور الاهل والاصحاب ورابع ايام العيد بنسافر اي مكان

الى بيقضيه فى نكد وحزن الحزن

نصيحه مني حاولو قدر الامكان انكم ماتسيرو على ذي الحال لانو ذا عيد

وشكرا على الموضوع الرائع

^^

mo_ja
12-09-2010, 07:36
مشكور والله
ومن العايدين