PDA المساعد الشخصي الرقمي

عرض كامل الموضوع : الرواية المصرية الرومانسية (( لولا القدر لما اجتمعنا )) لاول مرة على مكسات



LOVELY MOON4EVE
01-09-2010, 11:50
السلام عليكم أخواني و أخواتي ..
حبيت أضع قصة مصرية .. ولأني نص مصرية فأنا أعرف لهجتهم ... يعني الرواية رومانسية و جريئة كماان
و المواقف بتكون أول مرة تسمعوها أو فعلا سمعتوها ..

الاسم : لولا القدر لما اجتمعنا
نوعها : رومانسية جريئة و حزينة
تحصل في : مصر و تحديدا القاهرة

بطلة الرواية اسمها : (( لميس )) و البطل : (( نواف ))
و هاذي مقدمة صغيرة عن الرواية
لميس فتاة شابة جميلة ... بعينيها العسليتين و شعرها الأشقر الحريري (( جمال عربي طبيعي و ليس اجنبي )) طويلة بقامة ممشوقة و جسد مثل عارضات الأزياء ... تخلت عن عملها السابق لأن رب عملها حاول التقرب منها .. و بحثت عن عمل آخر .. و صدف أنا التقت بشخص مغرور و بارد و لسوء الحظ هو رب عملها الجديد
لميس لديها أخ واحد اسمه (( ادهم )) و أب رائع جدا .. و ام حنونة طيبة .. لكنها لا تعرف أب فن من الطبخ ....
لميس دائما تتشاجر مع أدهم شقيقها .. و أيضا دائما ما تتحدى رب عملها (( نواف )) ...
تابعوا الرواية

لو لاحظت تفاعل بحط البارت الأول

LOVELY MOON4EVE
01-09-2010, 12:06
اممممممم
شكل فكرة الرواية ما عجبتكم

LOVELY MOON4EVE
01-09-2010, 12:32
شوفوا .. إذا ما عجبتكم الفكرة قولوا لي ...
مو لازم تتجاهلوا

و بالمناسبة.. هذه الرواية أنا و صديقتي ألفناها .. صديقتي غير مشتركة بمكسات
لكنها تتابع أخبار الرواية .. كما أنها لافت نجاحا باهرا في منتدى آخر أنا مشتركة فيه
لكن أنا غيرت الاسم تبعه

Avenger Sasuke
01-09-2010, 12:55
القصة حلوة
بس المصريين مبيبئوش شعرهم اشقر زى الاجانب بيبا اغمق من الاجانب
انا عارفة لانى مصرية وعندى اريبى شعرهم اشقر

لي يونغ اي
01-09-2010, 13:01
االقصه مرره رووعه نتمنى تحطي البارت الاول

وان شاء الله راح تشوفي تفاعل

لي يونغ اي
01-09-2010, 13:02
يلا فينك حطي البارت الاول

منتظرينك لا تتأخري

LOVELY MOON4EVE
01-09-2010, 16:41
[center][size="4"][center]الحمدلله في تفاعل

ساكورا
1- لالالالا ... شعرها مثل الاجانب بالضبط لكنها لا تمت بصلة بالاجانب لالمرة .. جمال طبيعي من الله

لي يونغ اي
شكرا لتفاعلك .. الحين بحط البارت بس بعد التعديلات ..

LOVELY MOON4EVE
01-09-2010, 17:20
و هذا البارت الأول لعيونكم



كانت حاطة ايدها على راسها بتفكير و هي تفكر بالقرار اللي هي قررته : أنا مش متأكدة ... بس أعتقد اني عملت

الصح , مش مهم لو أنا خسرت وظيفتي .. هلاقي غيرها كتير ..

المهم اني ابعد عن الغبي ده ,أووف , يا رب ماما تكون صاحية الوقت ده , عشان أقولها قراري .. أنا متأكدة إنها

هتديني (( تعطيني )) محاضرة بطولها و عرضها , بس ده القرار الصح

- ماما .. ماما على فكرة الفطاير (( الفطائر )) استوت بالنار .. أطفي عليها ؟؟

- لا لا .. خليها دقيتين كمان

- بس دي شويا و تتحرق

آخخخخخخخخ ... يعني ليه هي متعبة نفسها . .أكيد هيتحرق ..

- بقولك ايه .. خليها و أنا هشوفها ..

- طيب طيب ..

ماما بتحب تعمل أكلات كتيرة .. بتحسب نفسها شيفة ... بس طبعا لأ .. لأن أكلها ديما محروق أو مسمم ..

ههههه .. لو سمعتني دلوقتي هتقتلني ..

- لميس .. روحي هاتي ((أحضري )) الجريدة من عند الباب

- طيب طيب .. بس على فكرة الفطاير هتتحرق ..

- أخخ منك ... روحي بسرعة

قعدت أضحك عليها .. كانت معصبة و باين شوية هتنفجر .. الحمدلله طلعت سليمة ..

رحت بسرعة ناحية الباب و أخذت الجريدة اللي كانت بغلاف شفاف مرمية عند الباب

على فكرة .. أنا اسمي لميس ... أصدقائي بيقولوا اسمي حلو . ..

- ادهم .. أدهم روح صحي بابا

أدهم هو أخويا الصغير .. عمره تقريبا 19 ... و أنا 22

و هو طايش دايما و أفكاره هبلة مثله .. و دايما مشغول عن الكل

- مش فاضي لك .. مش شايفاني قاعد ألعب بليس تيشن ؟؟

- طيب طيب يا حريف .. قال بليستيشن قال .. أووف ..

- على فكرة أنا سمعتك

بيني و بين نفسي قعدت أضحك .. هو عصبي دايما .. و اخذ الصفة دي من ماما .. بس أنا هادية مثل بابا .. يعني

أنا و بابا ناس كوول مش مثل البراكين اللي هنا

رحت غرفة دادي اللي كانت فخمة و جميلة جدا .. دخلتها بهدوء و شفت أبوي نايم عالسرير .. رحت نحيته و هزيت

جسمه

لميس : بابا .. بابا حبيبي ..

الأب (( إياد )) نعم ؟؟ الفطار جاهز ؟؟

لميس: أيوة .. جاهز

الأب : خلاص .. روحي قوللها إني جاي .. ان شاء الله ميكونش محروق زاي اللي قبله ..

- ههههههههههه .. على فكرة لو ماما سمعتك هتقلب الدنيا فوق راسك

-هههههه .. الحمدلله إنها مش هنا ..


بصيت (( نظرت )) ورايا لقيت ماما واقفة و متكتفة (( عاقدة يدهاعلى صدرها )) و بغضب قالت : لو الأكل مش

عاجبكم يبقى اطبخوا لنفسكم ..

بصيت لبابا اللي نفس الشي بص لي و بعدها انفجرناأنا و هو في الضحك مرة واحدة ..

الأم (( سارة )) : أنا ماقلتش نكتة عشان تضحكوا .. و الفطار ابقوا جهزوه بنفسكم .. خلينا أنا و ادهم ناكل لوحدنا

- لا لا يا حبيبتي .. دا أكلك يجنن .. خلينا نذوق أكل الشيفة سارة

على فكرة .. أبوي بيقول كذا عشان يخلص ياكل و يروح الشركة ... هههه ..

- كلامك مش هيمشي عليا

لميس : يا ماما خلاص .. إنتي أساسا أكلك روعة, بس مش شايفة انك بتستخدمي بهارات كتيرة ؟؟

الأم رفعت حاجب و قالت مصطنعة الزعل : أفهم من كلامك ان اكلي مش حلو .؟؟؟ ح

لميس بسرعة : لالالالالالا .. يا امي انتي ست الشيفات .. بس خلينا من موضوع الأكل .. بكرة هروح أدور ((

أبحث )) عن شغل جديد ..

الأب : طيب اشتغلي في شركتي .. هديك (( هعطيك )) أحلى شغل

لميس بسرعة : لالالا يا بابا .. أنا احب ابقى مستقلة

و رحت بسرعة من قدامه عشان ما يف

احم .. دادي دايما يقول لي أشتغل في شركته .. بس أنا بقول لأ دايما

لأني مش بحب الناس تعاملني و كأني ملكة لمجرد أن أبويا مدير الشركة .. و أنا استقلالية دايما

رحت الصالة بسرعة و وقفت قدام أخوي ادهم و انا مكتفة (( عاقدة يدي فوق صدري )) و أنا أشوفه متحمس

- ابعدي من وشي (( وجهي )) يا مجنونة .. هخسر السباق ..

هههه .. أخويا حاليا بيلعب سباق سيارات و أنا طبعا قطعت عليه

- كيفي ..

قفلت التلفزيون بسرعة : الفطار جاهز يا أخي .. روح كل أكلك بدل ما انت كل يوم قدام التلفزيون زاي الغبي

قام بعصبية : إنتي الكلام معاك فاضي .. هروح لماما تتصرف معاك ..

قعدت على الكرسي و حطيت رجل فوق رجل

لميس : كويس .. أنا هروح عند دادي عشان كمان يتصرف معاك ..

عصب : إنتي غبية بجد .. اساسا مكانك في مستشفى المجانين مش في البيت دا

ضحكت عشان أقهره : يا سلام؟؟!! طيب مدام أنا في مستشفى المجانين يبقى انت في مستشفى الأمراض

العقلية .. و انت اللي غبي مش أنا

مسك راسه بغضب : غبية

و مشى بسرعة و راح للمطبخ

أدهم : ماما .. تصرفي مع المجنونة اللي برا ..بجد هقتلها

الام : عيب يا أدهم .. دي اختك الكبيرة ..

ادهم : لالالا .. دي مش اختي .. انا متبري منها و من لسانها اللي طوله مترين .. أووف ..

الام : أدهم , لو اكلمت كلمة تانية عن اختك بالطريقة دي مش هتشوف التلفزيون لمدة شهر ..

ادهم : عادي .. هروح لأصحابي

الأم : عناد يعني ؟؟ خلاص .. مفيش تلفزيون لك و مش هتطلع برا البيت .. لمدة شهر

ادهم شوية و هيبكي : خلاص خلاص .. فعلا .. ألبنت طالعة لأمها .. هروح لأبويا أحسن .. استغفر الله العظيم

الأم : ادهم .. احترم نفسك

ادهم طنشها و طلع راح لأبوه اللي كان قاعد يضبط الكرافتة (( ربطة العنق )) و واقف قدام المرايا و لابس بدلة

رسمية ..

الأب : ها يا ادهم . في حاجة ؟؟

ادهم قعد عالسرير بطفش : بابا .. اتصرف مع مراتك (( زوجتك )) و بنتك الهبلة . دول (( بمعنى هؤلاء بالعربي ))

دول هيطلعوني من عقلي ..

دخلت لميس بعد ما سمعته : أساسا انت طالع من عقلك .. أنا اشك ان في عقل في راسك ..

رد ادهم بعصبية : شفت .. شفت يا دادي .. و كمان بتشتمني قدامك ..

الاب حب يهبله : أنا مع بنتي .. أكيد في فردة جزمة في راسك ...

لميس بسرعة : أنا قلت كدا من الأول ..

ادهم قام بعصبية : فعلا. . بنت مجنونة .. أساسا دي مش عيلة (( عائلة ))انتوا ليه عملين حزب علي ؟؟ كلكم مع

الغبية دي ..

لميس : أه .. عاملين حزب عليك ... سوري ..لو المكان مش عاجبك الباب اللي قدامك بيفوت جمل

ادهم : لا .. دي مش عيلة أبدا .. دادي .. المفروض انت بصفي .. اتصرف مع المجنونة دي بسرعة

الأب مسك شنطته : أنا مش في صف حد منكم .. عالعموم أنا رايح الشغل ... لو سمعت من امكم ان في مشكلة حصلت هوريكم ..

و طلع من الباب ..

لميس قامت من عالكرسي : غبي

و قبل ما تطلع أدهم قال : مش أغبى منك يا تم تعديل الرّد من قِبَل الإدارَة
يُرجى الاطّلاع على × قَوانين وإرشادَات مُنتَدى القصَص والرّوايات ؛ (http://www.mexat.com/vb/showthread.php?t=1090412) ، وقوانين مكسات (http://www.mexat.com/vb/qoanin.php?).

لميس : هقول لبابا ..

ادهم يقلد صوتها : هقول لبابا .. روحي يا دلوعة بابا
لميس : اعوذ بالله ..

و طلعت بسرعة ...



عالعموم دا هو الجزء الأول .. الأسئلة هي كالتالي ..
1- : ما الفكرة التي اتخذت انجي القرار بها ؟؟
2- : هل أعجبكم البارت ؟؟ دون كذب أو مجاملات ؟؟
3- : ماذا سيحدث بالبارت القادم ؟؟


في اليوم التالي صباحا
الساعة 8 ..

ساندة ظهرها على الحائط بملل ... رفعت الأوراق اللي بيدها تنظر لها بثقة ..

و فجأة وقفت سيارة سودا قدامها .. رفعت نظرها للسيارة بعد ما رفعت النظراة عن عينيها ..

انفتح نافذة السيارة و ظهر شاب في آواخر العشرينات ...

ابتسم بسخرية .. اما لميس كانت واقفة تنظر له باستغراب ..

رفعت عينها للي بيده .. و استقامت بوقفتها ..

لاحظت كوب ورقي بيده .. رفع يده و رماه بقوة عندها

شهقت لميس من الفجعة و هي تشوف بلوزتها البيضا تلوثت بالكوفي الحار

- يا حقير

رفعت كاسها الورقي و اللي كان فيه عصير برتقال بارد و حذفته عليه بقوة و مشت من مكانها بسرعة و هي تمسح

بلوزتها

أكثر شي جعلها تعصب انه حار كثير ...
طلعت منديل و بللته بالمياه و قعدت تمسح عليه ببطء ...

وقفت مكانها و التفتت للشخص اللي واقف وراها .. كان له طالع من السيارة و هو يبتسم باحتقار ...

و في نفس الوقت كانت لميس تناظره بحقد و كره ...

عطاها ظهره و لف يدخل الشركة بعصبية و وراه شخص يمسك حقيبته السودا و يتكلم معاه ..



الجزء الثاني ..

- احم .. لو سمحت .. ممكن أقابل المدير ؟؟

الموظف : طيب عندك موعد ؟؟

لميس : لا ..

الموظف : خلاص .. هنسق لك موعد بكرة الظهر .. تعالي بكرة الظهر

- بس دا ضروري ... لوسمحت .. مش هاخذ من وقته دقيقتين

- أوك .. ثواني ..

لميس كانت رايحة للشركة تقدم طلب عمل .. كانت ماسكة أوراقها بتوتر و واقفة منتظرة ..

الموظف : لوسمحت استاذ نواف

نواف (( المدير )) : خير ؟؟

الموظف : في بنت برا عاوزة تقابلك ضروري

نواف : أوك .. دخلها و أنا بتصرف ..

بعطيكم نبذة عنه : نواف شخص بارد و جامد جدا .. و هادئ و عصبي بنفس الوقت .. و أغلبية أساليبه ساخرة .. ما

يحب يكلم أحد إلا و استهزأ بيه .. و هو مدير الشركة

طلع الموظف و دخل لميس ..

نواف : نعم في شي ؟؟

لالا .. أكيد دا مجنون .. في حد يكلم واحد مش بيعرفه بالطريقة دي ؟؟ من بدايتها مش حلوة ..

لميس : احم .. إنها جايا أتقدم بطلب وظيفة لو في ..

نواف : حد قال لك اني عارض وظايف بشركتي ؟؟

لميس ما قدرت ترد .. بعد الموقف اللي حصل معها بالصباح

نواف : أظن إن مافي تلفزيون بالأرض .. صح ؟؟

لميس كانت متعودة تتكلم خليجي لأن أبوها كان يحضر صفقات مع خليجين و يجيبها تحضر معاه

لميس بعصبية : لوسمحت ...

نواف قاطعها ببرود : خيير ؟؟؟

لميس : لا ... شايف حالك ملك الدنيا ..

همست لنفسها : غبي و الله

نواف سمعها و انقهر : ماحد غبي غيرك

و فجأة انفتح الباب و دخل رجل عجوز ..

الرجل (( عبدالعزيز )) : نوااف .. عيب هالكلام .. قدامك ضيف و تسبه ؟؟

عبدالعزيز هو أبو نواف .. و كان رجل كبير بالسن و محترم دائما ..

نواف ينظر للميس بقهر : مو أنا اللي بدأت ..

لميس تصرفت بسرعة : أساسا أنا كنت بطلب وظيفة لأشتغل هنا .. و عندي مؤهلات و متخرجة من كلية ادارة

أعمال كمان .. و شفت ان هالشركة مناسبة لي و قلت أجرب حظي

و سحبت نفس و كملت : و قلت انها شركة محترمة و فرصة اني اشتغل فيها .. بس خلاص أنا تراجعت عن رأيي ..

و لفت عشان تروح لكن وقفها صوت عبدالعزيز : اصبري يا بنتي ..

و راح عند نواف كلمه كلمتين .. انجي لاحظت ان نواف يناظرها بعصبية و هو يتكلم ..

في النهاية قال عبد العزيز : خلاص .. انتي عطيني الأوراق و انا بشوفها

ابتسمت ابتسامة عذبة و مدت يدها اللي فيها الأوراق له .. وهو بالتالي سحب الأوراق و قعد يقرأ فيها و عنيه

تزداد انبهارا ..

لأنها كانت متفوقة و حاصلة على شهادة ماجستير في ادارة الأعمال .. و بالرغم من صغر سنها لأنها دخلت مبكر

- احم .. خلاص .. أنا بتصل فيك و أقرر

لميس ابتسمت : شكرا يا .. يا

توترت لميس .. لأنها مو عارفة تناديه بايه ؟؟

عبدالعزيز : عبدالعزيز .. أنا عبدالعزيز

لميس : احم .. شكرا يا أستاذ عبدالعزيز ..

و طلعت بسرعة و هي تشوف النظرات من نواف شوية و هتحرقها ..

LOVELY MOON4EVE
01-09-2010, 21:07
وين ردودكم ؟؟

لي يونغ اي
03-09-2010, 15:09
واااو وااااو البارت روعه * روعه واتمنى تكمليه بسرعه مو ناقص غير تجي شركة صناعة مسلسلات وتاخذ القصه تخليها مسلسله وتنعرض على قنوات التي في ههههههههههههههههه

1- : ما الفكرة التي اتخذت انجي القرار بها ؟؟
ما فهمت السؤال
2- : هل أعجبكم البارت ؟؟ دون كذب أو مجاملات ؟؟
البارت مره رووعه وما يحتاجله مجاملات لانه هو روعته كامله
3- : ماذا سيحدث بالبارت القادم ؟؟
ما ادري بكيف الكاتبه هههههههههه

ميويا يوما
24-07-2016, 00:14
هي القصة مش هتمل

ميويا يوما
01-08-2016, 14:23
[quote=ميويا يوما;36489203]هي القصة مش هتكمل/quote]