PDA المساعد الشخصي الرقمي

عرض كامل الموضوع : انا عايز اعرف ازاي انت مش بتصلي.....

TAREK*S
06-12-2006, 15:18
لسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
وبعد ان الحمد لله سبحانه وعز وجل
اخي الحبيب اذا كنت ما بتصليش اعرف ان انت كافر ايوه اقسم بغزه الله كافر قال صلي الله عليه وسلم (العهد الذي بيننا وبينهم الصلاة فمن تركها فقد كفر ) الحديث صحيح
ازي انت مش بتصلي كيف مسلم لا يصلي انت عارف كافر يعني ايه يعني مخلد في النار مش 50 او60 سنه ولا 100حتى عارف يعني ايه مخلد بالله عليك افتح البوتجاز وضع يدك علي النار هتقدر لا مش كدا كمان وانت بتعمل شاي وهوا بيغلي ضع يدك علي البخار الناتج والله لن تتحمل هل تتحمل الخلود في النار ؟, نار الاخره ليست كنار الدنيا بل اكثر منها بعشرات المرات
بعضكم بيقول انا عايز اصلي بس مش عارف خلاص غليك مش عارف !..فيها ايه لما تأوم واخد نفسك ورايح الجامع ايه الي فيها .... انت الي تختار الكفر او الاسلام
اخي بالله عليك اسال علي الميت الذي لا يصلي والله هل وجده قال لا الاه الا الله وانظر اليه ستجده فحم راجع نفسك اخي اعلم اننا مخلوقين للعباده .(وما خلقت الجن والانس الا ليعبدون )

0ناروتو0
06-12-2006, 19:41
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

وعليكم السلام

وبعد ان الحمد لله سبحانه وعز وجل

الحمد لله

اخي الحبيب اذا كنت ما بتصليش اعرف ان انت كافر ايوه اقسم بغزه الله كافر قال صلي الله عليه وسلم (العهد الذي بيننا وبينهم الصلاة فمن تركها فقد كفر ) الحديث صحيح

أخي العزيز الحديث صحيح 100%

لكن هل قال الرسول بأن تنادي أخوك المسلم بالكافر

لا فأرجوا أن تنصحه بأن تقول له : ((حتى لا تكون كافر من المعذبين في نار جهنم خالدين فيها))

هذا وتقبل

مرووري

أخوك في الله:0ناروتو0

TAREK*S
07-12-2006, 21:44
وعليكم السلام

الحمد لله

أخي العزيز الحديث صحيح 100%

لكن هل قال الرسول بأن تنادي أخوك المسلم بالكافر

لا فأرجوا أن تنصحه بأن تقول له : ((حتى لا تكون كافر من المعذبين في نار جهنم خالدين فيها))

هذا وتقبل

مرووري

أخوك في الله:0ناروتو0

اخي انا لم اكفر احد بعينه انا لم اقل ان فلان كافر ولا اقدر ان اقول علي احد انه كافر ... وشكرا لك يا اخي

jemas_bond
09-12-2006, 13:11
السلام عليكم

مشكور اخي على التحذير وعلى الموضوع الرائع

risa harada
03-01-2007, 10:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جزاك الله خيرا اخي على الموضوع
والحمد لله والشكر انا بصلي كل يوم وكل صلاة بوقتها
وانا بديت اصلي من كنت في التاسعة من عمري
وشكرا على التحذير