PDA المساعد الشخصي الرقمي

عرض كامل الموضوع : لغز.... للأذكياء فقط.2

takoko
15-11-2006, 13:37
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اليوم جايبلكم لغز و لكن للاذكياء فقط ؟!
لغز سهل جدا بالكوتشينة ..

انت فى حفلة مع اصحابك ..ومعاك كوتشينة ..وقلت لاصحابك اختاروا اى واحد منكم..عشان يختار اى كارت من الكوتشينة عشوائيا ..وكلنا هنعرف الكارت ده عشان الكل يتأكد من الخدعة ..وانا هتصل بواحد صاحبى فى التليفون ادامكم وهو هيقولكم على الكارت المختار ده ..

ورحت انت رافع سماعة التليفون ..ورحت قايل الو ...اكلم كذا (اللى هو صاحبك )..ايوة عايزينك تعرفلنا الكارت بقى.........
وطبعا اصحابك فى الحفلة مش سامعين صوت صاحبك فى التليفون ..

عشان الكل يسمع speaker ورحت قايل لاصحابك اهو هيقول الكارت اهو ..ورحت مشغل ..
وفعلا صاحبك قال على الكارت المختار ؟؟

ازاى الخدعة دى حصلت ؟؟
::جيد:: ::جيد:: ::جيد::

AcId BuRn
06-12-2006, 13:47
مش متأكدة بس أعتقد إنو الأوراق كلها متل بعضها فلو شو ما اختار الشخص، حيعرف صاحب صاحب اللعبة الورقة لأنو ما في غيرها.

ندوش كووول
06-12-2006, 14:48
ما يحتاج لها تفكير أنا راح أكون قلت لهم وأنا ساكة الاسبيكر هوا ما يكون قال الرقم حق الكوتشينة لما أفتح الاسبيكر يكون سمع الإجابة ولما أفتح الاسبيكر يقول الاجابة اللي أنا قلتها بصوت عالي
صح ولا خطأ

لووووووووووووووووووووووووول وشكرا على اللغز اللي صعب مرررررررررررررررررررررررة

takoko
26-05-2007, 14:17
اولا : اسف على التاخير :مرتبك:

وشكرا على المحاولات ولكن للاسف الحلول مش صح.

وثانيا حل اللغز هو:::سعادة::
أنك تكون متفق مع صاحبك على بعض الكلمات لذكر الورقة التى ظهرت مثل (عنما تقول الو يبدا صاحبك بذكر انواع الكروت وعندما تقول اكلم كذا سيتوقف عند نوع معين ويبدا ذكر ارقامه وفى ذلك الوقت سيظن اصحابك ان هناك احد ينادى لك صاحبك وعندما تقول ايوة عايزينك تعرفلنا الكارت بقى سيتوقف عند كارت معين بنوع معين وعندما تفتح ال speaker سيذكر الكرت الذى ظهر) بسيطة صح ::سعادة::

شكرا على المحاولات وعلى الردود ::جيد::

ARTHAS1
26-05-2007, 15:26
شكرا