PDA المساعد الشخصي الرقمي

عرض كامل الموضوع : لماذا يا خلايجة ؟ لماذا يا مغربة؟

تحتمس الثالث
25-06-2006, 17:59
بسم الله الرحمن الرحيم
لماذا يستفز البعض الأخرون ويثيرون النعرات لماذ يفخر الخلايجة عموما هل للأنهم أكتشف البترول فى أراضيهم هل لأنهم أغنياء بالطبع هذا هراء البترول ذائل والعروبة باقية إن شاء الله
الخليج ليس له تاريخ ولا شئ يفخرون به
السعودية ليس فيها سوى الكعبة والمدينة المنورة أما بلد كمصر فشوفوا كم الأحاديث الشريفة الموجودة فيها
1- إذا فتحت عليكم مصر من بعدى فأتخذو منها جندا كثيفا فهم خير أجناد الأرض
2-أدخلوا مصر إن شاء الله أمنين
3-ذكرت مصر فى القراءن صراحتا خمسة مرات
4-شهادة الداهية الحربى أودلف هتلر رأيس ألمانيا السابق بقوله أن من يملك سلاح روسى وقيادة ألمانية وجيش مصرى يستطيع أن يكتسح الكرة الأرضية
ولاأقصد أن اليوجينى هتلر شخص جيد بل أخذ منه خبرته العسكرية فقط
5-التاريخ الفرعونى ومايعج به من فتوحات وأنتصرات وخطأ التاريخ المكتوب فى وقت الأستعمار الحديث فى أن المصريين لم يكونوا يعبدوا الله
6- التاريخ الإسلامى والدفاع عن الأسلام أيام التتار والصليبيين
7-العصر الحديث ومحاولة الدفاع عن سوريا 5/يونيو/1967والدفاع عن فسطين 1948الجيش المصرى كان أكثر الجيوش عددا لدرجة أنه يزيد عن نصف الجيش العربى
المساعدة المصرية للدول العربية فى التحرر والوصول إلى النظام الجمهورى مثل الجيش المصرى فى اليمن والخسائر التى تكبدتها مصر دفاعا على العروبة

فى النهاية: أنا لاام أقصد الفخر ولم أقل غير الحقيقة ولا داعى للزعل
أتمنى أشوفكم بخير يا عرب
أعزرونى فأنا لاأتذكر الأحاديث بالضبط أرجوا لكم الإستفادة ثم الأفادة

shegoon
25-06-2006, 18:06
السعودية ليس فيها سوى الكعبة والمدينة المنورة

لاتعليق!!
خوفا من فقدان الاعصاب

cute4ever
25-06-2006, 18:59
ما تعملش مشاكل تحتمس....مش معنى ان تاريخ مصر مليان احداث واغنى تواريخ العالم...يبقى ده معناه ان الدول التانية ملهاش تاريخ....كان بامكانك انك تفخر بمصر من غير ذكر الدول التانية...ولازم طبعا الاعضاء هيزعلوا...ما تنساش ان معظمهم من الخليج والسعودية...

وبعدين انا مش ضد مصر...بس بقول الحق....الخليجيين اكتشفوا البترول واحسنوا استغلال ثروات بلادهم.....

اما مصر فعندنا ثروات بالهبل ومش مستغلة.....ومش مصر بس في دول كتير مش مستغلة ثرواتهم زي السودان مثلا....وده مش عيب الشعوب بل عيب المسئولين.......

وبعدين انا عشت في السعودية ولقيت حاجات تانية كتير تستحق الفخر غير الكعبة والمدينة...دي جدة لوحدها حكاية......و على فكرة السعودية خدت المركز الاول كمان في جراحة فصل التوائم ...ده حتى بريطانيا خدت المركز التاني...هل ده من البترول برضه؟؟ وعلى فكرة كان الاطباء سعوديين.....

من حقنا نفخر بتاريخ بلادنا وبحضارتنا.....لكن ده مش معناه ان احنا ننكر الدول التانية......وارجو ان كلامي مايزعلكش...واسف للاطالة

تحتمس الثالث
25-06-2006, 19:22
بسم الله الرحمن الرحيم
الكعبة المشرفة أو أن سيدنا محمد أقام فى المدينة المنورة هل هذا يحسب للسعودييون
أم بترول الخليج فهو مستخرج بأيدى عاملة وخبرات غير خليجية أننا المصريون نرسل أطباء ومهندسون ومعلمون إلى كافة الدول العربية نظرا لأنها ليس لديها ما يكفى لتغطية حاجاتهم
فضل مصر ليس على السعودية كإرسال ستار الكعبة أيام الدولة الفاطمية ول على الخليج كالدفاع عنهم كأيام حرب الخليج بل إلى الدنيا كلها بما فى ذلك أوربا
وفى النهاية أنا لا أهاجم أحد بل أوضح الحق المسلوب وأظهر ما تعمد البعض إخفائه

cute4ever
25-06-2006, 19:35
طب ما الاهرامات اقامها الفراعنة مش احنا......هتقوللي الفراعنة مصريين....طب مالرسول يعتبر سعودي لانه من جزيرة العرب.........وماحدش انكر فضل مصر يا تحتمس.......بس برضه الدول التانية لها دور رهيب......ومفيش حقوق مسلوبة ولا حاجة......

وبعدين يعني ماعلقتش لما قولت ان السعودية احتلت المركز الاول....بايدي اطباء سعوديين مش خبرات من بره..

واذا كنت هتفخر بمصر هتفخر بماضيها....معلش يعني هاتلي حد من دلوقتي عظيم ورائع زي بتوع زمان......مفيش....وبلادنا كانت احسن حالا زمان......

وشكرا على الموضوع

OLD ANIME
25-06-2006, 19:39
السلام عليكم ورحمةالله وبركاته
أخي الفاضل
لاداعي لإشعال نارالفتنة...
الموضوع مغلق